Saturday, September 4, 2010

Sedekah.. perbuatan dan niat

Salam,

Mencari malam laitatul Qadar dengan beramal dan beribadah sepenuh hati dengan solat teraweh, membaca Al Quran dan berkiamulai, semoga kita dipertemukan dengan malam Laitul Qadar.

Dah hamper kepenghujung Ramadhan dan dah banyak pulak persiapan nyambut raya yang diatur dan ade jugak yang dah siap, arrr… zakat Fitrah cam mane? Dah baya?
Mak ayah dikampung tu dah anta belanja raya ke? Atuk , Wan, opah dan tok ayah jangan dilupakan! arrr… kecik ati orang tua tu nanti!
Sepanjang bulan Ramadhan ni dah banyak buat sedekah? Sedekah yang paling baik sekali, mulakan ngan ibu bapa kita sendiri dulu, kaum keluarga dan jiran-jiran terdekat yang tak berupaya dan tak berkemampuan.

Nekwan sarankan, kalau nak besedekah ngan ibu bapa, boleh bagi telekung, kain pelekat songkok, baju melayu, sejadah… dan banyak lagi benda-benda yang boleh di bawa beramal oleh mereka, setiap kali mereka beramal dan mengunakan pemberian kita tu? Selagi itu lah anak cucu nekwan mendapat share dari pemberian tu… arrr tu konsider pelaburan la tu?! Kat dunia ni tak Nampak! Disana nanti.. baru tau berapa banyak saham yang di laburkan, bia lah kat dunia ni kita miskin! Dan kaya di akhirat… kaya didunia ni tak kekal nyerrr… di sana jugak akan sungguhnye …

Yang setahu nekwan! Ade ibu bapa yang menerima pemberian berupa wang ringget dari anak-anak mereka, meraka laburkan ke saham akhirat..dengan memberi sedekah dan sumbangan bantuan bagi pihak yang benar-benar memerlukan, seperti bantuan bencana Pakistan dan Palestin.
Bantu sedemikan berupa jihat kita pada perjuangan hidup mereka yang ditimpa bencana dan bencana itu ujian Allah. Meringankan kesengsaraan mereka bererti meringankan kesengasaraan diri sendiri di akhirat nanti. Wallahualam bisawab!

Ade juga diantara anak cucu nekwan ni tak suka memberi sumbangan ke Negara lain! Kononnye.. kita kena bantu orang dalan kampung kita atau negeri kita dulu baru bantu orang lua.. tu betul! Tapi … tengok pada bentuk bantuan yang di perlukan! Kalau jiran kita membela anak yatim dan cukup makan dan tempat perlindungan, dan saudara seagama kita di seberang laut sana berperang dengan maut ntuk meneruskan hidup mereka, arrr… pikekan sendiri yang mane lebih berkepentingan… sanggupkah kita tengok deorang tu mati kebuluran, kesejukan tanpa ubat dan perlindungan.

Ade jugak yang beranggapan negative. Buat ape bagi sumbangan derma!~ menda-menda tu bukannyeer sampai kat deorang puunn! Banyak buaya yang menelannye dulu sebelum sampai ketangan deorang kalau sampai pun… ntah! Kita bagi sumbangan beratus ribu, berjuta-juta… rakyat Malaysia prihatin! Yang sampai seciput jeeerr… cam ne tuh!?

Hm… nekwan takde comment tentang ni! Tapi… setiap niat atas sumbangan yang kita berikan tu! sudah tertulis segala pahalanye oleh Malaikat yang di tugaskan oleh Allah, sama ade banyak mane yang sampai kepihak yang berkenaan… itu urusan Allah, buruk baik setiap perbuatan itu pasti ade balasan dan ganjarannye. Yang penting niat mesti betul! Buat lah sesuatu kebajikan itu kerana Allah. Bukan kerana name dan pandanga serta pujian manusia.
Wallahualam!

No comments:

Post a Comment