Friday, August 26, 2011

SEMBAHYANG MALAM KE-30 MALAM TERAKHIR BULAN RAMADHAN

Lafaz niat sebagaimana biasa.

Nabi s.a.w. bersabda:
Sesiapa sembahyang dua belas rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah al-Ikhlas dua puluh kali pada setiap rakaatnya, kemudian setelah salam ia berselawat kepada Nabi dan keluarganya seratus kali, maka hidupnya akan diakhiri dengan rahmat

Sembahyang ini dilakukan dua-dua rakaat, setiap rakaat dengan sekali salam.

Malam ini adalah malam terakhir bulan Ramadhan tahun ini, semoga segala amal ibadat yang telah kita kerjakan disepanjang bulan-bulan mulia lagi berkah ini diterima Allah, malah setiap hari yang kita lalui itu akan mendapat rahmat dan keampunana dari-Nya. Amin.

Subhanallah walhamdulillah walaillaha illallah wallahuakbar.

Ya Allah ya Tuhanku, Kau ampunilah segala dosa-dosa kami seluruh umat Islam yang ada diatas muka bumi ini. Terimalah segala amal ibadah dan taubat kami. Berilah petunjuk kepada kami yang lalai dan lupa. Tetapkanlah iman kami dan kekalkan kami dalam agama islam hingga ke akhir hayat kami.
Amin, Amin, Amin ya rabbal ‘alamin.

Salam Aidilfitri dan selamat berhariraya, untuk semua anak cucu nekwan dimana jua berada.
Pada akhir malam bulan Ramadhan ni, seluruh keluarga anak cucu dan menantu nekwan, akan berkumpul bersama dan bebuka puasa dan meraikan malam Aidilfitri dengan juadah rendang dan ketupat.

He he heheeee… dah raya dulu dah! Setiap tahun beginilah keluarga nekwan, meriah dan seronok, keluarga nekwan ni tak besar hanya dua anak lelaki saja, dua menantu dan dua cucu, tapi… riuh kecoh dengan dua cucu nekwan ni… lepas bebuka masing-masing bawa diri buat apa yang patut! esok awal pagi berkumpul lagi untuk tunai solat Aidilfitri. Arrr.. gitu lah setiap tahun!

Disini nekwan ucapkan “Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin”
Semoga di tahun hadapan kita di panjangkan umur dan bertemu lagi.

Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment