Thursday, December 30, 2010

Hanya tinggal sehari lagi kita akan beraleh ketahun 2011. Mmmm… sekejap ajer dah setahun, masa berlari terlalu pantas… blom sempat complete lagi azam 2010. Dah nak masuk 2011

Tahun ni nekwan tak pasang niat ntuk azam tahun baru, setiap tahun pasang niat ntuk azam tahun baru, tapi, tak pernah tercapai, tahun ni nekwan tak nak pasang… tapi, nekwan nak tanam…. Ha ha ha … tanam niat ntuk tidak melengahkan solat!

Arrr… kita manusia ni memang ramai yang dirikan dan tunaikan solat, tapi, ramai pulak yang tak tunaikan solat pada waktunye, kekadang lambat sampai dah nak masuk waktu lain dan lagi ramai yang tak solat terus, yang mana tak solat tu belajalah dirikan solat. Memula tu memang berat… sebab syaitan menghalang… ntah berape ribu ekor dea bergayut kat lutut, kat buku lali dan kat hati, menyebabkan kita begitu susah dan sukar ntuk bergerak menunaikan solat.

Nekwan pun macam tu jugak dulu… tapi, Alhamdulillah dengan bantuan dan izin-Nya serta petunjuk yang diberikan, maka nekwan terlepas dari belenggu syaitan! bila nekwan mula mendirikan solat. Aarr… menangis dea (syaitan) tonggang tebalik bila umat Islam gagal di tawan. Nekwan bersyukur beribu kali syukur pada Allah yang memberikan hidayah-Nya. Kalau tidaaak!!... Na’uzubilah! Sesatlah… sampai keakhir hayat. Maka tak mencium syurgalah kita Wallahualam bisawab!

Ambil iktibar dari cerita nekwan dalam post bulan July tajuk “Salam Ramadhan dan Iktibar” dalam zaman ni tak de orang yang berani nak nasihatkan kita melainkan ibu bapa kita sendiri, kalau salah cakap nanti… jadi musuh! Tu tak pe jugak! Kalau yang sedang sensitive tu!? Mau berparang pulak! Lagi-lagiii cakap pasal agama.

Dunia hari ni banyak orang pandai bercakap… tapi tak berilmu! Pandai agama… tapi, tak tau hukom! Tu yang berbunuh-bunuhan tu? Sbb salah penerimaan. Fuh!! Banyak pulak nekwan beceloteh!. Fikirlah sendiri, buatlah pertimbangan yang betul, majukan diri dengan mencari rezeki yang halal… demi meningkatkan akonomi Islam.

Ni … nekwan nak lari tajuk siket dan nak ingat pesan Tun Dr.Mahathir pada semua rakyat Malaysia. Supaya menyimpan emas (jongkong emas)

Kata Tun: lebih baik menyimpan emas dari menyimpan wang ringget… kerana emas di terima hingga keperengkat antarabangsa, seluruh dunia. Wang ringget… mengikut pasaran mata wang, yang ada turun naiknya. Lebih kurang begitulah katanya.

Kata-kata Tun ini mengingatkan nekwan pada cerita nenek nekwan dulu, bilamana Malaya ditawan oleh Jepun, kita semua kena pakai duit Jepun. Deorang (Jepun) proses duit kat tepi jalan memane dea suka jeer, duit gamba pokok pisang… aha ha haa. Bila Jepun surrended… masuk perentah British, sumer duit Jepun tak laku… ade orang kita yang kaya dengan duit Jepun sampai boleh wat tilam bantal! Bila dah tak laku, mereka menangis bagai nak gila… ade yang bunuh diri dan mereka yang kaya raya ngan duit Jepun tu! otometik jadi papa kedana… hinggakan tak de duit nak beli makanan.

Orang-orang kampong yang sememangnye miskin, yang hanya menyimpan emas sejanggut udang, boleh dapat makanan dengan tukaran emas yang mereka miliki, yang sebesar janggut udang tu pada pihak Inggeris.

Arrr …. Saranan Tun Dr. Mahathir tu sangat bererti… kita tak tau ape akan jadi dalam masa 10 tahun lagi… bagaimana kehidupan anak cucu kita, generasi kita yang akan datang. Bayangkan…..!! dan fahami nasihat Tun itu.

Beringat sebelum kena....

No comments:

Post a Comment