Tuesday, December 21, 2010

Ketumbit, Sakit tengkok dan Canggu

Salam,

Disini ade beberape Petua yang boleh digunakan untuk anak cucu nekwan sebelum mendapat rawatan doktor.

KETUMBIT

Ketumbit ni selalu berlaku pada hujung atau pangkal mata kiri atau kanan, memula akan terasa radang mata, pedeh miang dan gatal ditempat yang tumbuh ketumbit kalau dibiarkan ketumbit akan membesar dan menghalang pandangan dan membuatkan sekeliling mata bengkak. Petua ni memang berkesan walaupun cara rawatannye … macam tak logic.

Cara merawatnya:

Ambil sepanjang 20, 30 cm benang hitam jadikan 2 lembar dan lilit di jari tangan kanan atau kiri. Kalau ketumbit tumbuh di mata kiri, ikan jari manis tangan kanan, begitulah sebaliknya, dan selawat setiap lilitan, buat tiga kali lilit dan ikat simpul mati. Biarkan lilitan itu dijari anda hingga mata terasa reda dan pulih seperti sediakala, Insyaallah dengan izinNya jua.

TERKEHEL BANTAL

Sakit tengkok bila bangun pagi, pangkal leher terasa sakit bila memaling ke kiri atau kekanan.
Ade yang kata salah bantal atau terkehel bantal! Memane lah! Yang penting bagaimane nak pulih seperti sedia kala?

Cara merawatnya:

Dirikan bantal yang dipakai waktu anda tidur tadi, di tempat yang anda tidur, biarkan hingga petang, berselawatlah waktu nak dirikan bantal. Insyaallah! Segalanye kuasa Allah yang mengizinkannya.

CANGGU (Kuku Bernanah)

Kuku bernanah disebabkan. Pertumbuhan kuku yang tidak setara, mencengkam isi. disebabkan kuku kering. Ini di panggil Canggu, ia kan bernanah dan akhirnye kuku akan tanggal dari jari dan tumbuh kuku yang baru.

Cara merawatnye:

Sediakan kemenyan putih dan sebiji pasu tembikar, asahkan kemenyan putih di belakang buntut pasu dan titikkan beberapa titik air bersih, kemudian berselawat sambil menyapukannya pada jari yang terkena Canggu, buat berulang kali pagi dan petang. Insyaallah, dengan izin-Nya jua Canggu akan sembuh.

Kita hanya berusaha dan berikhtiar, Allah jua yang menentukannya segalanya.

No comments:

Post a Comment