Wednesday, January 25, 2012

Ibu Bapa sebagai Tauladan

Ibu bapa mahupun pendidik perlu berusaha memberikan dorongan ataupun motivasi kepada anak-anak didikannya bagi melaksanakan hal-hal yang perlu dilakukan dan menjadikan hal-hal itu kelihatan mudah pada mata seorang anak. Ibu bapa mahupun pendidik mampu melakukannya dengan memberikan contoh yang jelas kepada anak-anak supaya mereka dapat menirunya. Maksudnya, ibu bapa dan pendidik perlu menjadi teladan yang baik kepada anak-anak.

Peranan mereka tidak terbatas dalam hal diatas saja. Ibu bapa juga perlu memberi contoh kepada anak-anak cara-cara yang benar dalam mempratikkan suatu teori ataupun ajaran. Kewujutan teladan mutlak diperlukan supaya seorang anak dapat mencontohi teladan yang benar, mudah-mudahan dia memiliki keinginan dan berusaha membina sifat-sifat yang baik dalam dirinya. Dengan demikian seorang anak menjadi bersemagat dan bersungguh-sungguh dalam uasahanya mencontohi apa yang dia lihat berbanding seorang anak yang tidak memiliki teladan.

Dalam hal ini, peranan ibu sangat penting. Oleh itu, nabi memerintahkan umatnya memilih calon isteri yang memiliki sifat seperti yang beliau sebutkan dalam hadis di bawah. Nabi berkata: “Nikahi wanita atas dasar agamanya supaya kamu memperolehi keuntungan.”


No comments:

Post a Comment