Saturday, January 28, 2012

Menyusu dan Menghentikan Anak daripada Menyusu

Allah berfirman: “Ibu-ibu hendaklah menyusukan anak mereka selama dua tahun sekiranya mereka mahu menyusukan anak secara sempurna.” Surah al-Baqarah, ayat 233.

Nabi Muhammad berkata, “Sesungguhnya kamu sentiasa menginginkan kuasa dan menjaga padahal ia kelak berubah menjadi penyesalan dan kesedihan pada hari kiamat. Sebaik-baik wanita adalah yang menyusukan anaknya dengan sempurna dan seburuk-buruk wanita adalah yang memisahkan susu daripada anaknya sebelum waktunya.” Hadis laporan Bukhari.

Dalam mengulas hadis di atas, sebahgian ulama berkata, ‘Seorang ibu yang tidak menyempurnakan tempoh masa menyusukan anaknya adalah memisahkan susu sebelum waktunya mengakibatkan anaknya membesar menjadi orang yang cenderung pada kekuasaan. Tindakan memisahkan susu anak awal menyebabkan anak memiliki akhlak yang tidak baik seperti suka pada kekuasaan. Sebaliknya, wanita yang baik adalah yang menyempurnakan tempoh penyusuan anaknya iaitu selama dua tahun penuh. Tempoh penyusuan itu mampu menjauhkan anak daripada sikap buruknya.”

Pada zaman moden ini. Pelbagai hasil penyelidikan yang dilakukan oleh ilmuan barat yang membuktikan perkara ini memang benar.



No comments:

Post a Comment