Wednesday, August 4, 2010

bijak membeli..

Salam,

Sempena nak nyambut Ramadhan ni, mesti ramai yang sibuk buat persiapan ntuk berpuasa… yang nak bersedekah…. yang nak bekenduri… dan yang paling sibuk skali nak wat persiapan raya… ahhahahahaha… bagus! bagus! Perancangan tu penting! kalau nak wat apepun, mesti melibatkan pembelian, arrr… bijak membeli atau alah membeli menang memakai, tu kata bidalan orang tua-tua dulu.
Kebanyakkan pembeli, memandang dari segi harge dulu yang lain tak kisah sangat… ni pengalaman teman nekwan, dah beli bawak balik! Baru tau expire date dah luput! Arr acamane tu?

Ni nekwan nak ingatkan! Masa memilih barang tuuuu… pastikan! Isi kandungan dan berat bersih dan harge bersesuaian, jangan nampak murah je dari harge biasa terus ambik masuk troly! Teliti dulu jumlah berat kandunganannye, berape gm, kg, ml.
Contoh! Cam baru-baru ni… nekwan gi pasaraya beli barang dapo, Nampak susu tepung yang berkalsium, wah! Murahnye… harge biasa RM39 paling murah masa promosi RM 34, kali ni hargenye RM31 je, meeemang murah! Dea tulis lagi per customer 3 packs ni sungguh menyakinkan barang tu memang murah! Tapi bila nekwan tengok isi berat bersihnyee… 1kg saje…. Patutlah murah! Biasanyeee 1.2kg! manenye yang murah kalau nak dikira lebih mahal lagi! Tertipu kita dengan taktik marketing plan deorang.
Ni lagi satu contoh! Supplement Evening primrose oil, RM38.00, 30biji, 1000ml, minyak E.P nye saja 600ml dan satu botol lagi, isi sama harge RM34.90, 500ml, minyak E.P nyeee 200ml jeer cuba kira yang mane satu lebih murah! Ade pembeli yang kurang arif, depa men ambik jaa, asalkan namenye Evening Primrose Oil! Bantai jee, dah makan berbulan depa kata “ tak baguih aar… aku dah makan.. tak da beza apa pun!” arrr… tu nak wat cammane tu?.

Lagi satu pasal kueh raya laa pulok! Pembeli mesti bijak! Jangan tengok pada harge saja… sbb dalam harge ni la banyak yang tertipu, tengok pada perbandingan nih! Satu balang 50keping RM25.00 Wow! Murahnyeee… cepat order! Bila makan… rasanyeee…. No comment, yang lagi satu… 48keping RM30.00 rasanye.. boleh di terima oleh pembeli… mengikut cita rasa sesaorang.. disini nekwan nak bagi tauu… pembelian dalam gram lebih baik dari kiraan biji atau keeping , terserah atas kebijaksanaan pembeli.
Terutama sekali berhatai-hati dengan jualan promosi, lihat pada tarikh luput dan pereksa dengan teliti kualiti barang yang nak di beli… kalau pakaian… kena selalu servay harge dipasaran dan mesti tau jenis kain, tak susah nak tau jenis kain… banyak sikit kepo atau Tanya ngan juru jual/promotenye, beli baju siap yang paling baik bagi mereka yang tak tau menjahit, kalau anta tailor… ade camacam masaalah! Kain tak cukuplaaa…lain yang di tempah lain pulak yang jadiknyee… dah laa tu! Mahal pulak! Kalau tak salah nekwan sekang ni tempah sepasang baju kurung RM70.00 kalau anta kat umah nyeer RM35 sekurang-kurang nye, tu baju kurung bodoh jee.. eh heee … maksud nekwan baju kurung biasa laa… tak de piping dan lining, kalau kain yang susah nak jait tu lagi mahal.

Apepe pun… terpulang pada yang punya diri kalau mampu sekali pun jangan sekali-kali membazir, fikirkanlah! Ade insan di atas muka bumi ini yang tiada makan dan kelaparan mentelah lagi nak berpakaian cantek! Ntuk menutup aurat dengan sempurna pun mereka tidak berkemampuan, fikirkanlah! Pakaian-pakain dan harta yang telah terkumpul, jika tidak di pakai dan dimenafaat kan kejalan Allah, jangan biakan ia di makan bubok didalam almari, segala yang dikurniakan Allah diatas muka bumi ini sudah tertulis rezeki siapa… Maka bersedekah lah! Supaya kita tidak menjawab di akhirat nanti!

Wallahualam

Sedekahkan pakaian-pakaian yang elok dan tidak di pakai kepada kereka yang memerlukan.

No comments:

Post a Comment