Wednesday, August 18, 2010

Imam Mahdi

Salam,

Semenjak mula puasa ari tu! Nekwan ni sibuk gak laaa… siap ngan demam agik! Maklum laa… cauca kering, tubuh tak cukup air… pasal tu laa demam! Pas tu.. bila bebuka lanyak air batu sampai 1 jug, mane tak demam! Rasulullah dah pesan, jangan makan ikut nafsu, behenti sebelum kenyang, makan semasa lapa. Nekwan kenyang air jee. He he he heeee…

Sempena bulan puasa ni sume orang suka cakap pasal puasa Ramadhan dan menda-menda yang bekaitan ngan puasa kan? Nekwan nak cakap pasal kerusakkan…. yang berlaku dan menandakan usia dunia dah hampe sampai kepenghujung nyeee… arrr… nak kiamat laa tuuu… sebab nekwan pilih topik ni! Ntuk mengingatkan anak cucu nekwan yang remaja remaji tu, supaya dapat pengetahuan dengan ape yang berlaku pada dunia ari nih!

Masa Imam Mahdi nak datang nanti, ade api besar muncul dari arah Masyriq, tempat terbitnyee matahari, api tu menerangi seluruh ufuk selama tiga malam, pada masa tu anti lengkaplah jumlah orang-orang yang mengaku dirinye Nabi, seramai 60 orang, masa tu laa jugak tenggelamnyee kampung-kampung di negeri Sham, arr.. skang ni di pangge… Syria kot? pas tu datang pulak angin hitam yang buatkan banyak orang mati. Sungai Furat di Iraq akan melimpah banjee yang menyebabkan kota Kufah tennggelam. Masa tu! Tedengar suara dari langit! sume manusia di atas muka bumi ni dapat denga suara tu dan yang peliknyee sume orang paham.

Orang yang tak tahu bahasa tu pun paham! Tak kira laa! Cina, India, Owangputih dan ape bangsa sekali pun paham bahasa Arab tu!, deorang denga cam dalam bahasa deorang, suara tu tedenga waktu tengahmalam dalam bulan Ramdhan, sume orang yang tengah tido pun tebangun dan teperanjat.

Banyak pembunuhan dan peperangan belaku hingga darah mengalir diatas jalan-jalan raya, orang semakin berani buat jahat tak kira tempat dan waktu. Pada masa tu anti yang diangkat jadi pemimpin pun tediri dari orang jahat, pemimpinnye jahat orang yang dipimpin pun jahat, sama-sama jahat.

Dalam Hadis ade kata, pada masa tu ramai manusia beriman pada waktu petang dan menjadi kafir pada esok harinye, eiii!! Na’uzubillah! Mintak di simpangkan… jangan tejadi pada nekwan dan seluruh keturunan anak cucu nekwan! Anak cucu nekwan diluar sana, kena isi dada ngan ilmu agama dan jangan lupa pada Allah di setiap ketika, semoga kita semua di lindungi dan dipeliharakan Allah dari perkara-perkara gini.

Namun demikian ramai ulama yang mengErtikan hadis tu Kafir Nikmat, maksudnyee… bukan dea Islam pada petangnye dan esok dea jadi Nasrani atau Yahudi. Mengikut kata Ulama, maksud hadis tu.. menunjukkan banyaknyee orang kafir nikmat. Arrr… kafir nikmat ni, orang-orang- orang yang tak besyukur dengan apa-apa nikmat yang diberi Allah dan mengunakannye kejalan yang tak diredhai Allah.

Menjelang turunnye Imam Mahdi dikatakan, pasukan tentera dari Turki akan datang ke Jazirah Arab. Mereka datang ntuk menakluki tanah-tanah Jazirah, deorang tu bunuh pemimpin-pemimpinnye dan kuasai daerahnye. Cam kat Palastin tu laaa…lagi dasyat kot?
Dalam keadaan dunia buruk dan kacau tu, tetiba muncullah Imam Mahdi. Beliau datang ntuk meneruskan atau menyambung perjuangan datuknye, Nabi Muhammad S.A.W ntuk mengatasi kekalutan dan kekacauan yang dihadapi umat.

Semua makhluk yang ade dilangit dan diatas mukabumi ini merasa gembira dengan kedatangan Imam Mahdi tu.

Bila dikatakan makhluk! Maksudnye semua yang bernyawa tak kira tumbuha-tumbuhan, haiwan atau pun manusia.

Imam Mahdi tu adalah seorang lelaki yang soleh dari keluarga Rasulullah s.a.w. yang ade ketika itu (pada masa kemunculannya) nanti, dea diangkat orang jadi pemimpin, masa tu manusia di seluruh dunia dah jadi gitu buruk keadaannye.

Ade satu ceita tentang Imam Mahdi ni yang tak leh caya, ade kaba-kaba yang mengatakan, Imam Mahdi tu dah hidup beribu taun kat dunia, baru la dea di suwuh muncul sebagai Imam Mahdi, ceita cam ni tak betul lagi pun ade gak orang ngaku, kononnye dea lah Imam Mahdi. Tu sume bohong! Sebenanye Imam Mahdi tak kata dea tu Imam Mahdi dan dea tak suka disanjung dan dibesa-besakan.

Wallahualam.

1 comment:

  1. Alamak! ade pekataan dah hilang pulak! tetiba je ceita Imam Mahdi! sori laaa... mata nekwan dah kabooo la. lepas saho kul 4 subuh sepeii ni mata dah mula kelabu... nak tunggu subuh ni!

    ReplyDelete