Friday, August 13, 2010

Qada puasa dan ziarah yang tua

Salam,

Ape khabar anak cucu nekwan sume! Cam ne puasa kita taun ni? Masuk ari nih dah 3 hari kita puasa… arrr… kejap jee kan?
Harap-harap cucu-cucu nekwan yang baru belaja puasa tu kena lengkapkan sehari yerk? Kalau mane yang dah akhir baligh tu kena buat! Jangan ade yang tercicir, nanti kena qada’ dan kena baya fidyah pulak! Kalau dah akhir baligh… dosa dah kira satu dah tak de seteng-seteng lagi tau! He he he.. setengah-setengah laa tuuu… dosa penuh yooo… jangan ngelat ye?

Cakap pasal fidyah puasa ni, sesape yang dah tertinggal puasa taun lepas dan masih belum di qada’ lagi, kena lah baya fidyah! Satu hari dendanyeee 1 cupak beras atau gandum nisbahnye sama ngan RM1.20. Kalau 2 hari… kali lah ngan 2 jadinye RM2.40, kalau taun ni tak jugak qada puasa yang tetinggal taun lepas… masuk taun depan fidyahnye beganda…satu hari utang fidyah puasa jadi 2… arrr… jangan tangguh-tangguh ! nanti berat nak baya fidyahnye, puasa tetap sama… tinggal sehari baya sehari, fidyahnyee tu yang beganda… cam pinjam duit kat bank laaa… pinjam seringget tetap seringget gak tapi interestnyee berganda.

Pesan nekwan pada anak cucu sekelian, jangan rengan-rengan kan hukum Allah, takut nanti umo kita tak panjang sampai ketua… berutang kita ngan Allah! Di akhirat nanti akan di hisab dan ditanya! arrr... siksa nak menjawabnyee, lagi satu tapak kita nak melangkah kesyurga… kena sekatan jalan raya… sbb tak baya fidyah! He he he.. ni cakap nekwan jeee… hal yang sebena nyee kena Tanya ustaz!

Di bulan yang bahagia nih! Penuhkanlah malam-malam Ramadhan ni dengan amalan-amalan yang baik-baik supaya mendapat keredhaan Allah s.w t selain dari mengerjakan solat teraweh jangan lupa ibu bapa kita yang telah tua dan tak de sapa yang mempedulikan mereka, pada yang ramai keluarga tu invite-invite laa yang terpingger tu ntuk buka puasa bersama, kongsikan kegembiraan dan nikmat berkeluarga pada mereka yang tiada…

Dari pandanngan dan pengetahuan nekwan ade diantara deorang ni tak de anak atau anak tak pedulikan mereka, deorang Cuma jaga keluarga deorang jee… kesian! Warge emas yang dok sorang diri tidak di ziarahi oleh anak-anak deorang… terbuang sorang diri… berbuka puasa ngan air mata, sedeh! Mengenangkan nasib deorang nih! Nekwan bersyukur ke hadrat Ilahi kerana anak cucu dan menantu nekwan masih sayang pada nekwan, mereka datang ziarah nekwan dari sejak malam 1Ramdahan, nekwan rasa sungguh gembira… ngan pekikan cucu-cuc nekwan yang dua orang tuh! Kekadang pening pale gak melayan kerenah dak bedua nih!.. itu lah kenikmatan bekeluarga… terasa kita di perlukan dan ujud dalam hidup mereka…

Doa nekwan ntuk sume anak cucu nekwan yang taat pada ibubapa, semoga Allah rahmati dan mendapat kebahgian dari dunia hingga keakhirat, Aaamiiin ya rabul 'alamin
tak kiralah! Ibubapa sendiri ke… mentua taya kee… mak tiri ke… mak angkat ke… apepe jee laaa, asal orang tua yang di panggil ibu atau ayah! Mereka tu cam ibu bapa kita gak!

Hormati orang tua, jika kita mau anak-anak kita menghormati kita bila kita dah tua nanti! Tunjukkan contoh yang baik pada anak-anak kita yang baru nak membesa, itu bererti kita menyemaikan perasaan dan perlakuan yang baik ntuk anak-anak kita bila kita tua nanti.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment