Wednesday, June 8, 2011

Solat Sunat Rejab Malam Ke - 12, 13 dan 14

SEMBAHYANG MALAM KE-12

Lafaz niat: Usalli rak’ataini sunnatan lillahi ta’ala.
Ertinya: Sengaja aku sembahyang dua rakaat sunat kerana Allah Ta’ala.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sesiapa mengerjakan sembahyang dua rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah dan diikuti dengan ayat Amanar-Rasul sampai akhir surah al-Baqarah sebanyak 10 kali pada setiap rakaatnya, maka Allah memberinya pahala orang-orang yang menyeru pada kebaikkan dan melarang kejahatan dan memberinya tujuh puluh rahmat .


SEMBAHYANG MALAM KE-13


Lafaz niat sebagaimana biasa.


Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sesiapa mengerjakan sembahyang sepuluh rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah dan dilanjutkan dengan surah al-Adiyat pada rakaat pertama. Dan pada rakaat keduanya membaca al-Fatihah dan surah ay-Takathur, dan begitulah seterusnya untuk setiap setiap dua rakaat selanjutnya. Maka Allah s.w.t. akan mengampunkan dosa-dosanya, merdhainya, ia tidak akan didekati oelh malaikat Munkar dan Nakir dan tidak dibuat takut oleh keduanya, dan ia akan melalui siratal mustaqim seperti kilat menyambar.

Sembahyang ini dilakukan dengan dua-dua rakaat dan sekali salam .


SEMBAHYANG MALAM KE-14


Lafaz niat sebagaimana biasa.


Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sesiapa mengerjakan sembahyang tiga puluh rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihaha dan surah al-Ikhlas sekali dan ayat terakhir surah al-Kahfi yakni:

Qul innamaa aanna bassyar mithlukum yuha illaiyya annama illahukum illa wahid faman kana yarju liqaa rabbihi falyakmal ‘amalan solihan wala usyriq bi’ebadati rabbihi aahadan.
(Untuk sebutan dan tajuit yang betul sila semak dalam Al-Quran, surah al-Kahfi ayat yg terakhir)

Sekali pada setiap rakkaatnya, maka demi Tuhan, andainya dosa-dosanya lebih banyak daripada bintang di langit, ia akan menjadi suci saat selesai dari sembahyangnya dan seakan-akan ia telah membaca seluruh kitab yang diturunkan Allah s.w.t.

Sembahyang ini dilakukan dengan dua-dua rakaat, setiap dua rakaat sekali salam.

No comments:

Post a Comment