Thursday, June 23, 2011

Solat Sunat Rejab Malam Ke - 28, 29 dan 30

SEMBAHYANG MALAM KE-28 DAN 29


Lafaz niat: Usalli rak’ataini sunnatan lillahi ta’ala.
Ertinya: Sengaja aku sembahyang dua rakaat sunat kerana Allah Ta’ala.


Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sesiapa mengerjakan sembahyang dua belas rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah Ala sekali, al-Qadr sepuluh kali pada setiap rakaatnya, setelah selesai sembahyang, berselawat seratus kali dan beristighfar seratus kali, maka Allah s.w.t. akan memberinya pahala ibadah para malaikat.

Sembahynag ini dilakukan dengan dua-dua rakaat setiap rakaat sekali salam.


SEMBAHYANG MALAM KE-30


Lafaz niat sebagaimana biasa.


Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sesiapa mengerjakan sembahyang sepuluh rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah al-Ikhlas sebelas kali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t akan memberinya tujuh kota di syurga Firdaus, ia keluar dari kuburnya dengan wajah bagaikan bulan purnama , ia berjalan di shirath laksana peter yang menyambar dan ia bebaskan dari api neraka.

Berkenaan dengan sembahyang hari terakhir. Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. berkata kepada Salman:

Sembahyanglah engkau di hari itu sepuluh rakaat dengan membaca surah surah al-Fatihah sekali dan dilanjutkan dengan surah al-Ikhlas dan surah al-Kafirun masing-masing sebanyak tiga belas kali pada setiap rakaatnya. Setelah salam, angkatlah kedua tanganmu dan bacalah:

Laaillahaillallahu wahdahu laasyariikalahu lahulmulku walahul hamdu yuhyiy wayumiitu wa huwahai layamutu biyadihil khairu wahuwa ‘ala qulli syaiin qadir wasallallahu ‘ala muhammaden wa’aalihidhahireen wala haula wa quwatta illabillahil’aliyilazim.

Ertinya: Tiada tuhan selain Allah satu-satunya. Tiada sekutu bagi-Nya. Milik-Nya kerajaan dan bagi-Nya pujian. Dia yang menghidupkam dan mematikan sedang Dia hidup dan tidak akan mati. Segala kebaikan di tangan-Nya, dan Dia berkuasa atas segala sesuatu. Semoga Allah melimpahkan selawat atas Muhammad s.a.w dan keluarganya yang suci dan tiada daya dan kekuatan kecuali dari Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Kemudian usapkan kedua tangan pada wajahmu dan mintalah hajatmu, kerana doamu akan dikabulkan. Dan Allah akan menjadikan antara engkau dan jahanam tujuh parit, setiap parit berjarak seperti langit dan bumi, mencatat untukmu sejuta rakaat untuk setiap rakaat yang engkau dirikan, menetapkan untukmu kebebasan dari api neraka dan melalui shirath dengan lancar.

Sembahyang ini dilakukan dengan dua-dua rakaat, setiap dua rakaat dengan sekali salam.

No comments:

Post a Comment