Tuesday, June 14, 2011

Solat Sunat Rejab Malam Ke - 19, 20 dan 21


SEMBAHYANG MALAM KE-19


Lafaz niat: Usalli rak’ataini sunnatan lillahi ta’ala.
Ertinya: Sengaja aku sembahyang dua rakaat sunat kerana Allah Ta’ala.


Rasulullah s.a.w. bersabda:

Barangsiapa mengerjakan sembahyang empat rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan Ayat kursi dan surah al-Ikhlas masing-masing sebanyak lima belas kali pada setiap rakaatnya, maka Allah akan memberinya pahala sebagaimana pahala yang diberikan-Nya kepada Nabi Musa, memberinya pahala seorang syahid untuk setiap huruf yang dibacanya, tidak mendedahkan kesalahannya dan tidak memperhitungkannya dan ia masuk syurga tanpa hisab.

Sembahyang ini di lakukan dengan dua-dua rakaat, setiap dua rakaat satu salam.


SEMBAHYANG MALAM KE-20


Lafaz niat sebagaimana biasa.


Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sesiapa mengerjakan sembahyang dua rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah al-Qadr lima kali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan memberinya pahala Nabi Ibrahim, Musa, Yahya dan Isa a.s. ia tidak akan tergoda dengan jin ataupun manusia dan Allah melihatnya dengan pandangan rahmat-Nya


SEMBAHYANG MALAM KE-21


Lafaz niat sebagaimana biasa.


Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sesiapa mengerjakan sembahyang enam rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah al-Kauthar dan al-Ikhlas masing-masing sebanyak sepuluh kali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan memerintahkan malaikat mulia untuk tidak mencatatkan keburukan baginya dalam jangka masa setahun, dan hanya mencatatkan untuknya kebaikan sampai setahun berikutnya.

No comments:

Post a Comment