Tuesday, March 22, 2011

Samb: Tujuh Hakikat

Pada 20 Julai 1952 muncul formasi tujuh piring terbang di atas Rumah Putih di Washington. Sejumlah orang melihatnya dengan jelas. Dilakukan pengintipan dengan radar di beberapa pusat pengawasan. Sebuah pesawat tempur diterbangkan untuk menghadang kemunculan benda itu. Tetapi semua peralatan pesawat itu mengalami kelumpuhan setelah disorot cahaya tajam dari salah satu piring terbang. Kemudian deretan piring terbang itu menghilang dengan kecepatan luar biasa bagaikan mimpi.

Sejak tahun 1948 segala badan keselamatan milik Angkatan Udara Amerika segera meneliti masaalah piring terbang dan melakukan kajian objektif dan ilmiah secara rahsia dengan lebel “Projek Sains”. Setelah setahun, lebel itu diganti menjadi “Projek Kerja Chardach”, dan selanjutnya, sejak tahun 1951, diganti dengan nama “Kerja Buku Biru ".

Pekerjaan itu terus digarap dan sangat rahsia hingga Robert Simans, sekretaris Angkatan Udara Amerika, pada 1969, tiba-tiba mengumumkan secara resmi akhir “Kerja Buku Biru” berdasarkan keputusan akhir yang diberi nama “Ketetapan Condone” atas nama pemimpin panel ilmuwan yang berkerja di situ dari Universiti Colorado dengan biaya dari Angkatan Udara Amerika.

Tetapi anehnya, yang menyebabkan protes keras di jalan-jalan Amerika dan polimek ilmiah, adalah ringkasan keputusan dan sifat terakhirnya. Dengan sangat ringkas ia menegaskan bahawa masaalah piring terbang hanyalah “dugaan”, “tipuan penglihatan”, “mitos”, dan halusinasi yang tidak ada dasar kebenarannya.

Yang mendorong para pemikir, saksi mata, dan para ilmuwan adalah kenyataan yang dikeluarkan Pentagon secara rasmi. Ringkasnya: “Yang disepakati dengan penamaan benda terbang asing adalah salah satu dari tiga hal berikut, tidak ada yang lain:

a) Pantulan cahaya matahari disebabkan awan rendah yang menghalang.

b) Meteor-meteor kecil yang dengan kristalnya memantulkan cahaya matahari.

c) Bongkahan ais yang terbentuk akibat suhu yang sangat sejuk, menjadi rata akibat gerakannya, dan berwarna kuning emas berkilat akibat pantulan cahaya matahari.


Di antara komentar seorang peneliti, Ralf Blum, terhadap keputusan itu ialah:

“Saya bayangkan sejumlah perwira inteligen yang mengeluarkan kenyataan resmi mengambil gelas kopi setelah selesai merendahkan akal kita. Mereka akan saling bertanya, bagaimana jika anak-anak mereka sendiri mempercayai penafsiran bohong seperti ini. atau, barangkali mereka mabuk setelah meneguk arak dengan kesedaran mereka. Penjelasan itu jauh dari kenyataan yang jelas bagi orang berakal.

Menghadapi perlawanan pandangan masyarakat, pemerintah Amerika terpaksa mengeluarkan kenyataan resmi bahawa benda-benda terbang itu datang dari planet-planet lain. Pada saat yang sama, tersebar khabar angin bahawa Amerika Syarikat telah mengembangkan senjata rahsia baru yang sedang diuji oleh para ilmuwan. Menjaga kerahsiaannya merupakan tuntutan keamanan nasional Amerika.

Pada waktu yang sama, para intelijen Angkatan Udara Amerika mempersiapkan suatu laporan untuk diajukan kepada Panglima Angkatan bersenjata sekitar tajuk piring terbang. Mereka bersandar pada pendapat-pendapat para ilmuwan dan para ahli yang dapat dipercayai. Isi laporan itu adalah:

“Fenomena yang telah dikaji dipandang nyata dan fakta, tidak dapat dianggap sebagai dugaan dan khayalan. Sudah pasti, penampakan benda-benda terbang yang mendekati bumi dalam bentuk tablet dan kira-kira sebesar pesawat-pesawat kita sama sekali tidak mengesampingkan anggapan bahawa kesaksian-kesaksian yang disampaikan merupakan salah pengenalan atas fenomena-fenomena udara alam atau lintasan benda-benda langit seperti meteor.

Kesaksian itu dan yang berhubungan dengan pergerakan benda-benda ini yang dilakukannya menunjukkan bahawa benda-benda ini dikawal secara teliti, baik secara manual mahupun secara mekanik, atau dikendalikan dari jauh.”


Bersambong ….

No comments:

Post a Comment