Sunday, May 15, 2011

Kelebihan Berselawat

NABI MUHAMMAD adalah penghulu segala nabi-nabi dan rasul- rasul. Ia satu-satunya manusia yang paling tinggi dan agung. Tiada siapa manusia di dunia ini dapat menandingi budi pekertinya.


Allah s.w.t berfirman dalam surah Al-Qalam ayat 4 yang bermaksud:


Wainnaka la’alaa huluqin ‘azim. Ertinya:


“Sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang paling agung”


Oleh kerana tinggi dan mulianya akhlak Rasulullah s.a.w. maka dengan mukjizat yang diberikan kepadanya, ia mengajak, memberi ilmu dan mendidik manusia sehingga sampai ajaran-ajarannya itu kepada kita melalui para ulamak.


Justeru itu sebagai tanda terima kasih dan tanda orang-orang yang benar-benar mencintainya, banyakkanlah berselawat. Orang yang banyak berselawat ialah orang yang kasih dan cinta kepada Nabi s.a.w. ia akan mendapat syafaat (pertolongan) Nabi s.a.w di akhirat kelak. Berikut adalah sebahgian dari kelebihan berselawat.

1. Abdul Rahman bin Auf berkata yang bermaksud:


Jibril alaihisalam datang sambil berkata: “ Wahai Muhammad barang siapa berselawat untukmu. Seramai 70,000 para malaikat akan berselawat untuknya. Barangsiapa yang dibacakan selawat untuknya oleh para malaikat, ia akan tersenarai dalam penghuni syurga.



2. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:


Sesungguhnya orang yang paling selamat di antara kamu dari segala bahaya dan malapetaka yang berlaku di hari akhirat, ialah orang yang paling banyak berselawat untuk ku.


Dan sesungguhnya orang yang utama di sisi aku pada hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat ke atasku.



3. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:


Barangsiapa berselawat kerana mengagungkanku. Maka Allah s.w.t. menciptakan dari selawat itu satu malaikat yang mempunyai dua sayap, satu sayap ditimur dan satu sayap lagi di barat, sedangkan dua kakinya di bawah bumi yang ketujuh, lehernya pula sampai kearasy. Allah s.w.t berfirman kepada malailat ini: “berselawatlah kepada hamba ini sebagaimana ia telah berselawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. maka malaikat itu berselawat untuknya sampai ke hari kiamat.



4. Rasulullah s.a.w. bersbda yang bermaksud:


Perbanyakkanlah olehmu sekelian akan selawat untukku, kerana sesungguhnya selawatmu itu menyebabkan ampunan terhadap dosa-dosa kamu dan mintalah untukku wasilah (jalan) dan darjat yang tinggi, kerana wasilahku disisi Tuhanku itu menjadi syafaat bagi kamu sekelian.




Bersambong…

No comments:

Post a Comment