Wednesday, May 18, 2011

Samb: Akhir Kelebihan Berselawat

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:


Barangsiapa berselawat untukku 1 kali, Allah s.w.t berselawat untuknya10 kali. Dan sesiapa berselawat untukku 10 kali, Allah s.w.t berselawat untuknya 100 kali. Dan barangsiapa berselawat untukku 100 kali, maka Allah s.w.t berselawat untuknya 1000 kali, maka api neraka tidak menyentuhnya.


Sesungguhnya Allah s.w.t. mempunyai para malaikat yang selalu berjalan di muka bumi serta menyampaikan salam dari umatku untukku, maka apabila ada seorang dari umatku yang membaca selawat untukku sebanyak 100 kali dalam sehari, maka Allah s.w.t. memperkenankan 100 hajatnya, 70 hajat diakhirat dan 30 hajat di dunia.


Telah datang kepadaku malaikat Jibril, malaikat Israfil, malaikat Izrael dan malaikat Mikail. Maka Jibril berkata: “Wahai Rasulullah! Barangsiapa berselawat untukmu 10 kali, maka aku pimpin tangannya dan bawanya berjalan ke atas titian Mustaqim.”


Dan Mikail berkata: “Saya akan memberi minum untuknya dari telagamu”.


Israfil pula berkata: “Saya akan sujud kepada Allah s.w.t dan saya tidak akan mengangkat kepala saya sehinggalah Allah s.w.t. mengampunkannya.”


Kemudian Izrael pula berkata: “Saya akan mencabut nyawanya sebagaimana saya mencabut nyawa para nabi.”



Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:


Tiga jenis manusia yang tidak dapat melihatku:
1. Orang yang derhaka pada ibu bapanya.
2. Orang yang meninggalkan sunnahku
3. Orang yang bila disebut namaku dihadapannya, ia tidak berselawat (tidak menjawab selawat itu) untukku.

No comments:

Post a Comment