Saturday, May 14, 2011

Kelebihan Surah Al-Ikhlas

Kelebihan-kelebihan surah Al-Ikhlas berdasarkan dari maksud hadis-hadis Rasulullah S.A.W.


Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:


1. Barang siapa membaca surah Al-khlas sebanyak 200 kali pada setiap hari, maka Allah s.w.t. mengampunkan dosanya selama 50 tahun melainkan dosa hutang.

2. Barangsiapa yang membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 100,000 kali, Allah s.w.t. mengurniakan ganjaran pahala untuknya seumpama orang yang telah menebus dirinya dari api neraka.


3. Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas ketika sakit dan membawanya sampai kemati. Maka ia tidak akan busuk di dalam kubur kuburnya dan selamat dari kesempitan kubur serta para malaikat membawanya dengan sayap-sayap mereka sehingga melintasi titian Shiraathalmustaqim terus menuju ke syurga.


4. Barangsiapa mengerjakan suruhan agama dan mengharapkan supaya selamat dari api neraka, ia hendaklah bersedekah sebanyak 12,000 dirham, sesiapa yang tidak mempunyai harta hendaklah membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 12,000 kali.


[Catitan:Tak perlu membaca sebanyak 100,000 sekali gus, boleh buat satu jadual untuk menyempurnakannya. Contoh: kita mulai dari bulan Rejab 2011 dan melengkapkan amalan itu pada Rejab 2012, bahagikan 100,000 dengan 12 bulan dan bahagikan lagi kepada 30 hari dan seterusnya bahagikan pula dengan 5 waktu solat fardu, jadi jumlah yang perlu kita baca setiap kali selesai solat, lebih kurang 56 kali bacaan. Dan semuanya mengikut kemampuan kita sendiri. Boleh dikurangkan bacaannya dengan memanjang masa lengkapnya. Catitkan dalam buku setiap kali selesai membacanya, supaya senang untuk membuat kiraan. Ianya juga boleh di amalkan sewaktu sedang berehat atau bila-bila masa saja.]



No comments:

Post a Comment