Monday, May 16, 2011

Samb: Kelebihan Berselawat

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:


Malaikat Jibril telah berkata kepadaku: “ Hai Muhammad! Sesungguhnya Allah ta’ala telah mencipta sebuah laut di balik gunung Qaf dan di laut itu terdapat ikan yang selalu membaca selawat untuk kamu, maka barangsiapa yang mengambil seekor ikan dari laut itu, maka lumpuhlah kedua tangannya dan ikan pun akan menjadi batu.


Barangsiapa menulis selawat untukku dalam sebuah kitab (buku) maka para malaikat tetap memohonkan ampun baginya selama namaku masih tertulis di dalam buku itu.


Dan barangsiapa cinta kepada sunnahku maka sesungguhnya dia cinta kepadaku maka dia bersamaku di dalam Syurga.


Barangsiapa cinta kepada sesuatu, maka dia banyak menyebut-nyebutnya.



Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:


Barangsiapa berselawat ke atasku sebanyak 500 kali pada setiap hari, nescahaya ia tidak akan menjadi faqir selama-lamanya.


Barangsiapa yang berselawat sebanyak 10 kali untukku pada waktu pagi dan 10 kali pada waktu petang. Maka Allah s.w.t. mengamankannya dari kejutan yang maha besar pada hari kiamat dan dia bersama-sama dengan para nabi dan para siddiqin di dalam syurga.


Barangsiapa berselawat untukku sebanyak 100 kali pada malam jumaat, maka ia datang pada hari kiamat bersama dengan satu cahaya. Sekiranya cahaya itu di agih-agihkan kepada semua makhluk nescahaya akan mencukupi untuk mereka.



Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:


Berselawatlah di mana saja kamu berada. Sesungguhnya selawat itu akan sampai kepadaku. Dan perbanyakkanlah berselawat untukku pada hari Jumaat kerana sesungguhnya selawat itu dibentangkan kepadaku.


Barangsiapa lupa berselawat kepadaku, maka ia lupa jalan ke syurga.


Sesungguhnya di antara umatku nanti ada beberapa kaum, apabila Allah s.w.t berfirman kepada mereka pada hari kiamat dengan firmannya: “ Wahai hamba-hambaku! Masuklah kamu semua ke dalam syurga”. Mereka menjadi kebingungan di padang luas pada hari kiamat itu dengan seruan Allah s.w.t untuk masuk ke syurga, baginda ditanya: “Siapakah mereka wahai Rasulullah?” baginda menjawab: “Meraka adalah orang-orang yang bila disebut namaku dihadapannya, mereka tidak berselawat tidak menjawab selawat itu untukku kerana lupa dan leka.



Abu Hurairah meriwayatkan katanya: Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:


Orang yang membaca selawat untukku baginya cahaya di atas titian mustaqim, mereka yang memiliki cahaya, maka dia tidak termasuk penghuni neraka.




Bersambong…

No comments:

Post a Comment