Thursday, May 19, 2011

Kemurungan…

Penyakit yang menyerang warga emas lelaki dan wanita yang berusia lingkungan 50 tahun keatas. Tidak terkecuali. Ini juga berlaku pada mereka yang remaja.


Kemurungan amat mudah menyerang pemangsa, hanya disebabkan cara hidup dunia hari ini, yang terlalu sibuk mengejar kemajuan dan terabainya perhubungan tali persaudaraan dan kurangnya tumpuan kasih sayang antara keluarga. Kurang didikan agama serta leka dengan keghairahan duniawi yang menyebabkan kita lupa untuk bersyukur ke hadrat Ilahi, apatah lagi untuk mengingati ibu bapa yang telah uzur dan tua.


Cara pendidikan anak-anak juga boleh menjadi salah satu sebab darinya, terlalu menyayangi anak-anak, sehingga tidak dapat membataskan dan mendisplinkan anak-anak. Memenuhi setiap permintaan dan keinginannya, sehingga anak-anak terlalu berkehendak dan memberontak jika ia gagal mendapatkan apa yang diingini.


Apabila anak-anak itu keluar dari dunia anak-anaknya dan menjalani dunia remaja, berkawan dan bergaul dengan ramai teman, tentunya ia tidak dapat menyesuaikan diri dengan sikap dan tabi’at yang telah sebati dalam dirinya dari hasil didikan ibu bapa. Ini membuatkan ia kurang mesra dan tidak dapat menyesuaikan diri dan akhirnya ia akan terpinggir dan menerima tekanan.


Perhatikan anak-anak sedemikian, ia melepaskan emosi dan ketidakpuasan hatinya di rumah bersama ibu bapa dan keluarganya atau pun sesiapa yang akan jadi mangsanya. Anak-anak seperti ini selalunya akan menjerit, membaling barang-barang yang ada berhampiran dengannya, merusakkan barang-barang yang disukainya untuk melepaskan geram.


Sebahgian dari mereka, akan mengurungkan diri didalam bilik berjam-jam dan berhari-hari, berhenti dari membuat aktiviti seharian. Tanda-tanda ini adalah puncanya akan berlaku kemurungan jika ia tidak dibendung dari awal lagi.


Menurut satu pandangan lagi, murung boleh juga disebabkan sejarah silam yang dilalui dan kekecewaan yang amat sangat yang membawa kepada putus asa. Kemurungan seperti ini selalunya di alami oleh para remaja dan yang dewasa. Murung yang begini akan membawa kepada perlakuan luar biasa seperti hysteria.


Murung berpunca dari berbagai factor dan berakhir dengan berbagai macam cara, gila, sewel, hysteria yang kerap berlaku pada pesakit, membunuh diri dan mengancam keselamat masyarakat. Sikap masyarakat hari ini juga boleh menyebabkan seseorang itu mendapat murung.

Punca kemurungan adalah disebabkan:
1. Kesunyian.
2. Rasa tidak dihargai.
3. Rasa terpinggir.
4. Rasa rendah diri dan tidak berguna.
5. Kurang perhatian dan kasih sayang dari keluarga.


Kenali mereka-mereka yang diserang kemurungan:
1. Suka bercakap banyak untuk menarik perhatian.
2. Ada kalanya suka bersendirian.
3. Mengasingkan diri dari kumpulan.
4. Mudah tersinggung.
5. Berkhayalan dan melamun sehingga mereka bercakap sendiri.
6. Beremosi tinggi dan cepat marah.
7. Merajuk yang berpanjangan.
8. Berfikiran negative dan kecewa.
9. Berasa iri hati.


Jika ada di antara ahli keluarga anda yang mempunyai tanda-tanda seperti yang di nyatakan di atas, perlulah lebih berhemah untuk mengatasinya dengan memberi sepenuh perhatian dan kasih sayang, jangan biarkan ianya bersendirian dan kesaorangan hingga berlarutan. Setiap yang menghadapi murung memerlukan kecerian suasana, sentiasa ditemani, berbicara dengan hal-hal yang digemarinya, ikhlas melayaninya, membawanya bersiar-siar dan bagi yang mampu, membawa pergi bercuti dan sebagainya. Adalah lebih baik untuk mendapatkan nasihat doctor.


Memberi perhatian dan memahami jiwa yang murung adalah satu rawatan yang paling berkesan, sebelum ianya menjadi begitu serius hingga ketahap gila, sewel dan nyanyuk. Bantuan dan sokongan keluarga yang terdekat amat di perlukan. Selain dari menjalani rawatan-rawatan yang disediakan oleh pihak hospital berupa kaunseling dan sebagainya.


Kebanyakkan kemurungan melanda warga emas yang tinggal bersedirian, ibu tunggal maupun bapa tunggal, juga tidak terkecuali remaja dan orang dewasa, yang diwarisi dari keturunan.
Pengidap murung, selalunya melanda orang yang banyak berahsia dan suka memendam rasa. Seperti air dalam takongan, jika sudah penuh ia akan melimpah. Kelemahan mental dan fizikal juga boleh mengundang kemurungan.


Untuk mengenali pemurung: banyak bercakap perkara-perkara peribadi, perkara ketidakpuasan hati, kekecewaan yang dialami, pada benda yang sama dan berulang-ulang kali, tidak suka jadi pendengar, cepat bosan dalam perbualan, tidak menumpukan tajuk perbualan, dan ada kalanya pemurung menjadi pendiam dan suka mengasingkan diri, mengurung diri dan bersendiri.


Untuk mengatasi atau merawat pesakit murung supaya tidak menjadi lebih serius dan bila perkara begini berlaku, keluarga terdekat perlu beri perhatian dan jangan biarkan si pemurung tinggal sendirian, menceriakan suasana dan hargai mereka, supaya mereka tidak merasa terpinggir, terbuang dan tidak diperlukan sehingga mereka merasa rendah diri, sayangi mereka.


Dalam perbualan dan perbincangan hargai pendapatnya, walaupun pendapatnya itu tidak begitu logik atau bernas, berikan penjelasan yang baik dan posotif untuk tidak menerima hasil buah fikiran mereka, dalam pergaulan jangan di ketepikan mereka, bawa mereka bersiar-siar, supaya mereka melihat sesuatu yang baru yang boleh menarik perhatian dan minat mereka, kerana ini boleh membuatnya ceria, dan berikan kegembiraan seperti mana kegembiraan yang anda inginkan, jangan sia-siakan penghidupan mereka setelah usia mereka telah lanjut dan tidak ada apa yang boleh diharapkan dari mereka lagi.


2 comments:

  1. Beberapa teman-teman nekwan yang menghadapi kemurungan, dari reaksi mereka, pertuturan serta tindak balas mereka, maka nekwan kumpulkan segala masaalah yang mereka ceritakan pada nekwan sebagai sumber bahan rujukkan untuk nekwan meneliti mengapa teman-teman nekwan mempunyai sikap yang berbeza-beza dalam satu masa yang sama.

    Mendalami perasaan hati mereka dan dengan sikap zahiriah yang ditonjolkan, ternyata ianya mengalami kemurungan. Dan jika ianya dibandingkan dengan sumber - sumber faktor yang didapati dari kajian rawatan saikologi ianya sangat bertepatan.

    ReplyDelete
  2. Penyakit zaman moden. Zaman dulu tak ade Penyakit2 macam ni! sebab orang zaman dulu menghormati perasaan insan lain dan menghargai budi perkerti dengan penuh kejujuran dan keikhlasan.

    Zaman sekarang, zaman RM.. ada duit ada harga diri... tak ada duit lu jauh2 bawak diri... hah! wa tak kenal sama lu...

    ReplyDelete