Friday, October 8, 2010

Kenangan Silam Part 2

Berkayak dan Solo Camping

Lepas makan malam, jam 8.00 forum bermula dengan peserta lelaki dulu, macam-macam soal jawab diantara peserta dan pengkritik, wah! seronok nekwan tengok peserta mempertahankan diri dari serangan soalan pengkritik, temasuklah nekwan! He he he….

Bila tiba giliran nekwan disoal! Ha haa.. merah padam muka nekwan dibuatnye, kebanyakkan perserta mempertikaikan kelemahan nekwan yang suka naik angin, panas baran! bising! belete tak berenti… ahaks..haks.. terkedu gak nekwan nak menjawabnyee.. nekwan kena tepis serangan soalan dari deorang tu! kata nekwan: “ kalau saya tak bising kerja tak jalan! Korang buat kerja tak sungguh-sungguh… sambil lewa.. tu yang buat saya naik angin!” Bagi contoh! Kata salah saorang peserta sambil pandang pada instructor.

“Contohnye!?! kenape pelayaran kita gagal kepulau Sembilan? coused u’ll tak bagi kejasama ngan sepenuhnye! Tak mendayong dengan sungguh-sungguh.. kita saling harap mengharap… ko harap aku dayung sekuatnye dan aku pun harap gitu gak pada ko! u’ll expect..! We are the few person to do for u… right!?! And all of u never done your part!! u’ll just play the paddle on top of water surface! Tu pasal I naik angin! ” kata seorang lagi pengkritik pada nekwan: “ no… no…nooo…we don’t like U… coused U are bad tempered!” Jawab nekwan: “ Ya!!!.. I think... in this group... u need the person like me…!” Wah! betegang urat la pulak sekejap, Instructor dan Coure Director dan ade beberape pemerhati yang lain pandang dan dengar sajeee. Lepas habis berforum, Coure Director buat kesimpulan dan bagi keputusan! Rasanye tak yah la nekwan nak terangkan ape keputusannye yerk? Korang pike laa sendiri!

Keesokan harinye kumpulan nekwan gi activity berkayak! Nekwan ni memang jenis takut air! Nak berkayak tu punyalah seksanyee nak naik atas sampan sempit tu… terjongkang jongkit nekwan nak masuk dalam tempat dudoknye.. maklumlaa …lobang tempat dudoknye kecik hanya muat seorang dudok jee.. benda tu ringan… beguling-guling nekwan lam air tu! Ntah bape gallon air dah masuk ke perut nekwan, instructor dah bagi tunjuk aja… kena naik dari hujung dan bukan cara memanjatnye! pasangan kita kena pegang di bahgian ujung dan kita naik cara kangkangkan kaki di ujung lagi satu! Setiap satu kayak tu ade dua tempat dudok … maksudnye dua pendayong ntuk dua orang, ade gak yang ntuk seorang, bagi kami yang baru kenal ngan kayak ni mesti ade dua orang, pasangan nekwan tu saiz besa… macam the monster… kalau dea gerak sikit kayak kami tebalik… sebab tak pandai control pegerakan.. pas tu nak balikkan sampan semula bukan senang! Pasangan nekwan tu berat! Nak moving lambat! Nekwan gak yang tercungap-cungap lam air tu! Bila nak naik kedalam sampan tu bukan main susah lagi… nekwan suh dea pengang ujung sampan bia nekwan naik dulu… kemudian dea lak naik! Kayak tu tejongkit! ngan nekwan skali tejongkit kelangit! sebab dea telalu berat.. kalau dea pulak naik dulu…nekwan aseek tertunggeng lam air… sepanjang berkayak tu kami betelagah tak henti-henti, sebab dea tak nak kongsi idea! dah lah berat tak seimbang! 150kg ngan 52kg, berat sebelah! Pas tu dea ni nak tunjuk terrer nak gi ketengah-tengah laut.. macam lah brani sangat! di tengah-tengah kuala diantara pulau sebatik dan pulau pangkor… di bantai dek ombak besar… hanyut kayak ngan nekwan skali… seb bek boat pengawas sentiasa ade kat situ.. ntuk menjaga keselamat kami sume… nekwan rasa cam dah meninggal!! uiii!!!tooobaaaat rasanye tak nak wat lagi dah! Kenyang nekwan nelan air laut tu…

Lepas tamat activity berkayak esoknye kami gi betapa di utan selama dua hari, (Solo camping) kena dok sensorang.. setiap kemah jaraknye 100 mete. Tak leh becakap-cakap.. anggap kita hidup sendirian lam utan besa tu… dalam activity ni kita di bekalkan 15 batang macis api, 1 litter air minum, 2 mete plastic ntuk alsa tido dan buat kemah, siket beras, biscout, dan 1tin kecik sardine, sebilah pisau lipat, lapu suluh, sebatang lilin dan tali raffia, bekalan ini ntuk dua hari… cari sendiri kayu ntuk buat unggun api, anak sungai atau mata air ntuk mandi dan memasak, pilih tempat sendiri ntuk buat kemah, kawasan dah ditetapkan.

Kami sampai dikawasan yang di tetapkan kul 11pagi, setelah di bagi taklimat dan syarat-syarat, kami sume bersurai ketempat pertapaan masing-masing, servive la sendiri cam ne nak idup… sebelum hari gelap.. nekwan gi cari air dan kayu api atau dahan-dahan dan ranting ntuk wat unggun api… dan dirikan kemah.
Malam petama, memang tak leh tido… kul 5.30pm jee nekwan dah dok lam kemah, kemah beatapkan plastic yang dibena berbentuk hurup C, atap, diding dan lantai.. kiri kanan tak betutup! Nekwan buat kemah tu rendah jeerr, supaya leh tutup depannye skali dan bahgian depannye nekwan buka sikit jee lebih kurang 1kaki… sebab nekwan ni penakut! Kalau ujan! Nasib laa….

Dah masuk kul satu pagi nekwan masih tak leh lelap… tedenga cam macam bunyi… sesekali nekwan nampak Instructor kami melintasi kemah kami.. nak pange .. takut! Kalau dea tak jawab nanti… benda lain lak yang menyahut… arrr… mau tekencing lam selua … kul 2.30am, tedenga bunyi bedesus- desus, nekwan intai dari bawak plastic yang menutupi bahgian depan kemah, tak nampak apepe pun? kejap lagi… denga tapak kaki orang belari… nekwan intai lagi… tak jugak nampak apepe… meremang bulu roma nekwan, mengeletarrrr… nekwan pun baca laa apepe yang tingat! Agaknye kalau ade makhluk yang mendenga bacaan ayat suci nekwan tu… jangan katakan nak takut! Lari pun tidak! bila ari dah mula cerah! nekwan pegi ke anak sungai yang jauhnye lebih kurang 50mete dari kemah nekwan, kat sini ade geng - geng kitorang yang suci muka dan mandi… masa tu takde yang ikut arahan lagi supaya jangan becakap sesame sendiri… sumenye ceita pasal kes malam tadi sume orang denga dan bepengalaman yang sama..
Malam kedua, banyak kemah dah kosong! deorang gi share ngan kengkawan yang laen.. sebab takut nyer hal… dua orang kawan nekwan si Bahren dan Daud.. kemah dea tul betul di tepi kubu cina.. dan ade lak yang kena kacau ngan babi utan… ade beberape kemah jee yang still tinggal sendiri.. temasuk lah nekwan.. ari kedua ni terasa boring betul! Nekwan mula laa becakap sorang.. cakap ngan semut … cakap ngan pokok… ni semata-mata nak ilang kan rasa bosan.. masa ni nekwan tepike…melihat haiwan-haiwan di dalam utan ni, mereka bekerja berkumpulan, seperti semut yang megusung sebutir nasi beramai-ramai ke penempatannye ntuk di makan bersama yang laen…seperti monyet! Bergayut dari satu dahan kedahan yang laen bersama anak kecil yang terdakap didadanye, membawa kemane saje ia pergi dan memberi makan pada anaknye, betape mulia dan bertanggung jawabnye haiwan ini, beburung yang terbang kesana kemari mencari rezeki, riuh berkicau memanggil kengkawannye bila terjumpa buah yang masak ranum ntuk dimakan bersama, semua ini nekwan perhatikan…hanya orang yang berkelapangan dan mempunyai waktu terluang seperti kami yang tinggal bersolo camping di sini yang mampu melihat semua ini. Nekwan pelajari dengan pengajaran yang nekwan dapati dari haiwan-haiwan ini.

Tapi… malam kedua tu memang nekwan kena kacau!. unggun api nekwan yang sedang marak menerangi kawasan kemah nekwan tetiba padam! Tinggal baranye jee.. nekwan ni kalau dah masuk lam kemah ! dah tak klua lagi… jadi, nekwan biakan jee api tu padam.. dalam kul 3.00am, nekwan denga bara api yang teletak hampe ngan kemah nekwan tu di tiup orang… nekwan intai dari dalam kemah! Tak de sesape pun!!... bara api tu kejap terang .. kejap malap… memang ade yang meniupnyee bunyinyee seakan-akan orang yang sedang meniup api di dapo kayu! Nekwan besakan mata ntuk melihat ngan jelas, tapi, tak nampak apepe pun! Nekwan terasa seram dan keras, kejong tak begerak gerak..Tuhan saje laaa yang tau cam mane jantung nekwan bedegup kencang… macam marathon! nekwan pejam mata dan baca… ntah apepe yang nekwan baca…tak brani nak buka mata… takut nampak benda yang tak ingin di lihat…

Subuh pagi hampe jam 7, dah denga bising geng-geng nekwan yang menyanyi dan besiul dan masing-masing menuju anak sungai, walaupun dah dekat kul 7, hari masih gelap! Sebab suasana utan…banyak pepohon yang melindungi langit cerah! Jadi… kalau hari dah cerah pun nampak gelap! Kami sume gi ke anak sungai, cuci muka mandi dan basuh kain atau ambik air ntuk dimasak, masing-masing becerita pengalaman mereka semalam, ade yang nak balik kekemah tak jumpa jalan… arrr … tu bahana cakap lepas laaa.. dok lam utan pun ade syarat! Jangan sampai menggangu makhluk rimba, kita ni datang numpang! Kalau lebih-lebih… nanti!... arrr… tak kenal orang lak!

Pagi pukul 11 lebih, sume bersiap packing dan bekumpul di port 1, dimana kami sampai sebelum masuk ke station kemah masing-masing sebelum ni, keadaan kami sume tak bermaya, letih lesu tak makan dan tak tido… muka pucat dan tak betenaga, bila sampai di port 1 sumenye tedampar bebaringan sementara menugggu yang lain tiba.

Nekwan dok besanda di sebatang pokok sambil menutup muka ngan towel kecil, dalam fikiran nekwan… nape aku datang kesini? Dok di Genting kan elok? Tak payah nak lalui sume ni? Hmm.. ini adalah pengajaran bagi kami sume, yang sombong! Yang hidup tak bemasyarakat dan tidak menghargai jasa dan kebaikan orang laen? Yang mementingkan diri sendiri! Hidup cam kera sumbang! Disini baru nekwan sedar betapa pentingnyee pekerja bawahan kita ntuk menyiapkan kerja kita… dan tentunye kita tak mampu ntuk melakukan seorang diri dan betapa besanye jasa baik yang harus di beri pada orang yang menyempurnakan misi kita sedangkan penghargaan itu menjadi milik kita. Setiap jabatan yang mendapat penghargaan dalam pengurusan yang terbaik adalah bosnye, sedang yang melakukan dan menyempurnakan kerja tu adalah pekerja bawahan kita, dan berape ramai boss-boss yang pandai beterima kasih kepada pekerja bawahan mereke? Jangan kata nak ambil hati pekerja? Untuk mendengar masaalah mereka pun boss tak senang manjang… siket-siket warning latter! Memotivasikannye… kuureeenggg… maklumlah! Boss always right! Tapi… ngadap customers? Tak penah pun pike… Customers Always Right? hah!!... jauhnye nekwan melamun! tersentak nekwan! bila teman nekwan menarik tangan nekwan ntuk ajak pulang.

Jam 2pm kami makan tengahari di kem dan melakukan kerja-kerja rutine, malamnye kami ade jungle night walk, bejalan malam dihutan tanpa lampu, jalan bederet.. jangan terpisah! Alamat hilang … ramai yang jatuh tersungkur… biasa laa! kalau dah biasa jalan di tempat yang rata dan terang! Tetiba jalan lam gelap gellita dan besemak samun… maunyeee tak tunggang langgang! Kami bejalan berantai pegang blakang baju member ntuk memudahkan perjalan kami, kalau satu tersungko! Yang laen ikut sama tegolek-golek lam semak tu! kebanyakkan activity ni sume bekenaan bekerja dalam kumpulan dan perlunye bekerjasama, membuat keputusan berdasarkan perundingan, buka ikut hati atau kuasa yang ade pada kita.kalau kita keja sendiri pun! Ape salahnye minta pandangan dan pendapat orang laen! Bukannye jatuh status atau turun pangkat?

Tunggu sambungan nyeeee………..

No comments:

Post a Comment