Sunday, October 17, 2010

Kursus semalam...

Salam,

16th October nekwan dan beberape orang teman nekwan berpeluang menghadiri kursus pengurusan jenazah di masjid Syedina Hamzah di Kg. Batu Muda di sini semalam, wah! Ramai gak yang berminat ngan kursus ni! Lebih kurang 500 peserta dari segenap kawasan seluruh Wilayah Persekutuan temasuklah lelaki dan perempuan.

Nekwan nampak ramai gak anak cucu nekwan yang masih remaja turut mengambil bahgian dalam kursus ni! Alhamdulillah, lebih ramai lagi anak muda seperti ini yang mau melibatkan diri dalam urusan keagamaan, akan lebih aman lagi dunia ni dari perkara-perkara yang terlarang oleh agama. Nekwan bangga dengan mereka yang mempunyai rasa tanggung jawab pada masyarakat sekeliling dan keluarga.

Ceramah yang diberikan amat mudah dan senang difahami, penceramah pun pandai menarik perhatian peserta ntuk mendengar ceramah yang disampaikan, sebagaimana yang dikatakan oleh penceramah. Mengambil tugas sebagai pengurus jenazah, mestinya saorang yang sabar dan amanah! Amanah dalam penyimpan rahsia keburukkan dan kekurangan simati, dalam masa pengurusan memandikan jenazah, urusan memandikannye dengan berlemah lembut dan bersopan dan tidak mengasari jenazah. Banyak lagi perkara-perkara yang tak dapat nekwan huraikan kat sini.

Cakap pasal kematian. Nekwan tingat…. Bagaimana roh yang kelua dari jasad sewaktu ajal menemui kita! Arrr…nak denga tak? Ni yang nekwan nak ceita! Tapi…. Nekwan nak kelua gi pasa dulu dan siap-siap keja umah dulu yerk? Kalau sume dah siap baru leh dok lame siket depan P.C ni!

Petang nanti nekwan ceita yerk? Bye! Bye! Jumpa lagiiiii assalamualaikuuuummm.
BB

No comments:

Post a Comment