Sunday, October 3, 2010

Tanggung jawab...

Salam,

Hari ni nekwan nak cakap pasal keje…
Orang-orang yang bekeje ngan swasta ke! kerajaan ke! Apepe jeer lah! Sibuk betul deorang ni sampaikan hari kelepasan pun deorang ni kena keje! Nekwan tak paham laaa… sama ade deorang ni tak pandai mengatur keja deorang ke? atau masa tu berlalu telalu cepat sampaikan masa 24jam tu tak cukup ntuk sehari! Satu hari kena ade 48 jam! Baru boleh selesai sume keja kot? Ntah lah! Paniang den!!

Tu sume tak kisah lah! Kalau single mingle… deorang tak nak balik umah pun tak pe! Nak bawak tika bantal dok betungku leka pun tak pe! Tak de anak bini atau laki yang nak diberi perhatian, ni yang bini orang…! laki orang…! Tak ingat nak balik sebab nak selesaikan keja yang gajinye tetap sama setiap bulan! Ape Kes??

Boss-boss dan majikan-majikan yang mengaji pekerja-pekerja bawahan mereka? Tepaksa meningal anak isteri dan suami demi mencari rezeki dengan masa yang panjang! Semata-mata nak menyempurnakan kerja-kerja yang diarahkan pada mereka? Nak membantah! takut tak lama bekeje…mau tak mau tepaksa laa pihak keluarga mengalah… tapi ape kesannye pada anak-anak yang sedang membesar? Yang diserahkan dalam jagaan pengasuh… dan bagaimana kasih sayang dan perhatian serta didikan yang diterima oleh anak-anak ini? Yang sepatutnye didapati dari ibu bapanye? Ditinggalkan dalam jagaan pengasuh dengan jangka masa yang panjang, menjadikan anak-anak lebih rapat dan mendapat kasih sayang dari pengasuh! Tak kira lah bentuk kasih sayang yang macam mane? Didikan yang seperti mane? hidup dan pembesaran anak-anak di warnai oleh pengasuh dan penjaga!

Kalau dibandingkan…nilai wang ringget tak dapat di beli dan disamakan dengan cara hidup dan masa depan anak-anak. Dalam hal begini tak dapat di salahkan pada satu pihak saje, ade gak pekeje yang tak tau cam mane nak susun atur keja, organize… banyak cakap dari kerja… becakap menda-menda yang tak berfaedah! Bercampo aduk tugasan dan hal peribadi… terutamanye yang sempat curi masa….wat business lagi! Arrr… ni kalau kita balik pada hukum hakam, memang salah! Mencuri masa syarikat, yang mana sudah diamanahkan pada pekerja. Menda-menda begini orang tak pertikaikan halal haramnye! sebab dah terbiasa… tunggu jee lah soal jawab disana nanti…

Cakap pasal tanggung jawab! Haraplah ibu bapa yang bekeja tu…pandai-pandai lah bagi masa ntuk anak-anak, lebih-lebih lagi yang dah besekolah! Jangan sampai mereka mengikut contoh tingkah laku ibu bapa yang sering kesibukan dan mementingkan kerjaya hingga ntuk melapangkan masa bersama anak-anak mereka, anak-anak membesar dan mengulangi segala perbuatan ibubapa mereka bila ibubapa telah tua nanti.

Ibubapa hari ni sungguh pemurah dalam memberi kasih sayang kepada anak-anak mereka, tetapi gagal ntuk mendidik dan mendisplinkan anak-anak, ini kerana masa ntuk mencurahkan kasih sayang padan anak-anak terlalu singkat! Banyak masa terluang di tempat kerja.. jadi masa yang sedikit tu di penuhi dengan menberi kasih sayang pada anak-anak yang dah di tinggalkan seharian hingga tidak tergamak menegor dan memarahi anak-anak dengan tujuan pendidikan dan mendisplinkan mereka ditakuti anak-anak akan tersinggung dan jauh hati, anak-anak pula akan bermanja dengan berkelakuan lebih aggressive. Ape saje yang dibuat oleh anak-anak… ibubapa akan turutkan! Sehingga anak-anak bekelakuan melebihi batasan! Ini boleh membuatkan orang lain kurang senang atau ertikata sebenarnye benci! Meluat!

Untuk mendidik dan mendisplinkan anak-anak ianya memerlukan ketegasan dan hubungan berkomunikasi sehala! Bila usia meningkat 5 keatas perlulah ade perbincangan dua hala. Beri mereka peluang ntuk buat keputusan dan keputusan muktamad tetap di pihak ibubapa. Mungkin ramai ibubapa yang kurang setuju atau tak setuju dengan pendapat nekwan! Itu terserah pada pemikiran dan keadaan masing-masing.

Menjadi manusia yang dihormati adalah manusia yang berdisplin! Orang yang berdisplin memang tak ramai kawan… sebab orang tak suka dan tak leh ikut rentak dea…ha haa.. pilihlah yang mane satu idaman kalbu.

No comments:

Post a Comment