Friday, October 29, 2010

Menakluki Puncak Kinabalu

Salam untuk semua anak cucu nekwan.

Hari ni nekwan nak kongsi pengalaman nekwan sewaktu nekwan mendaki gunung kinabalu.
Nekwan pegi kesana atas aktiviti persatuan… persatuan ARDG (Anak Rantau Dipuncak Genting), sekumpulan seramai 19 orang, bergabung dari setiap department, masa tu nekwan keja di Genting, Resort Hotel.

Nekwan buat aktiviti ni untuk sume pekerja yang under stress, pegi released tenssiooonn… maklumlah! Keja hotel ni banyaka tekanan! Macam roti sandwich, tekanan dari bosss tekanan dari pekerja… kekadang cam nak kena hestria pun ade! Sebab tahan marah! Tak heran la zaman ni banyak orang muda kena highblood pressure.

Untuk kebaikkan sumeorang, nekwan pun buat aktiviti panjat gunuunggg.. yang sememangnyee hobby nekwan gak! Bila nekwan cadangkan aktivitini.. banyak pulak yang berminat dan sokong! So, nekan on la program ni! Pilihan nekwan Gunung Kinabalu.

Sebelum ke Gunung Kinabalu.. group nekwan buat latihan setiap hari berjalan kaki dari Kisang, iaitu digerbang kaki bukit jalan nak masuk ke Genting hingga ke port point di Genting Hotel, kami sume turun ngan bas, percuma! Dari bawah sana kami naik bejalan kaki lebih kurang kul 2.30pm sampai ke port point jam 9mlm. Bayangkan…! Orang-orang yang tak penah exercise! kejanyee dok lam aircond jee… sekali gi exercise! Cam nak tanggal tempurung lutut! Arrr… ambik ko! Rasakan… cam mane susah senang tenaga buruh bekerja seharian! Ade yang yang tak larat dah! Cam nak pengsan! Kena tumpangkan deorang ni ngan keta yang lalu lalang kat situ, seb baek ade yang offer nak tumpangkan…

Lepas mengesahan doctor dan dapat cuti pelepasan kami pun berangkat ke lapangan terbang. Program kami selama 8 hari, semua urusan kenderaan dan penginapan di Kota Kinabalu atas urusan nekwan, wah! seronok jugak organize menda-menda gini, rasa cam ade agency sendiri kayak nyaa… he he he..

Siap buat banner dan T.shirt lagiii!!! Lambang gunung Kinabalu LAND BELOW THE WIND. Huh! Seronok giler… Happy like a dog….he he he. Tuka tajuk siket! memula perkataan ni nekwan protes! Tak de ke ayat lain nak guna selain dari dog? Kata teman nekwan yang memula kenalkan ayat ni, hanya anjing saje yang begitu… bila dea happy, dea goyang ekornye ligat! sampai punggung dan kepalanye boleh bertemu… kalah goyang penari dangdut! He he he… maaf ye yang menari dangdut tu! Nekwan bukan menghina sesape tapi menceritakan al kisahnyeee…
Berlepas ngan MAS ke Kota Kinabalu, disana kami disambut oleh tuan punya kenderaan yang bertindak sebagai Tour Guide kami, menginap di hotel Kinabalu, di tengah-tengah bandar Kota Kinabalu berhampiran ngan pasa Philipine, malamnye kami gi makan seafood dipantai yang berdekatan, wow! memang cantik pandangantepi laut waktu malam, kami makan malam di tepi pantai dipingger kota kinabalu, Best!! Syiok! Makanan nyaa bagus ba! Fresh! Baru dari laut itu!

Lepas makan kami bersiar di pasa Philipine, wow! Banyak mutiara yang cantik! Ade yang hitam.. yang kekuningan… yang putih! Hmmm nekwan pun tak ketinggalan beli gak wat souviner…. Sampai lewat malam baru kami balik kehotel!

Keesokan harinye kami menaiki bas kekaki gunung Kinabalu, tiba di Timpohon Gate disini kami berdaftar dan ntuk aktiviti seterusnya dan overnight di camp. Pagi esoknye lepas breakfast kami mulakan pendakian kami dengan diiringi oleh tour guide dan beberape orang pembantu ntuk membawa barang-barang kami naik ke Laban Rata.

Dalam pendakian kami bertemu dengan Kandis Shelter dan Ubah Shelter, yang jauhnye 1 batu dari camp kami, selepas mendaki 1½ batu kami berehat sebentar di Mempeting Shelter, berehat minum dan makan sediket kekacang kemudian kami meneruskan pendakian.

Sepanjang pendakian kami itu, ramai kenalan dari luar Negara yang datang melakukan aktiviti tyang sama, sempat gak lah nekwan bergamba dan bekenalan ngan deorang tu! Tapi sayangnye.. nekwan tak dapat nak postkan gamba tu kat sini, sebab nekwan tidak menyimpan gamba-gamba tesebut.

Di Layang-Layang Hut kami berhenti lagi kali ni terasa sangat letih, semakin tinggi kami mendaki semakin tak berdaya terasa sangat letih! Mengikut kata TG kami “Ya memang begitu laa… sebab semakin tinggi kita pergi semakin kurang oxigennya… “memang betul kata TG kami tu! semakin tinggi mendaki semakin rendah pokok-pokok yang ade situ. Mungkin sebab tak cukup oxygen! jadi… pokok-pokoknye pun terbantut pembesarannye. Dah macam pokok bongsai jeee.

Lagi satu nekwan nak pesan pada anak cucu nekwan yang perempuan! Kalau ade sesape yang berhajat nak mendaki Gunung Kinabalu tu! Arrr… tolong bawa persiapan peribadi wanita (towel wanita) kalau badan tak kuat! Boleh berlaku pengeluar haid, walaupun sudah berakhir rotine bulanan.

Pendaki yang turut beserta bersama group nekwan kebanyakannye dari Eropah dan korea, ade sepasang suami isteri dari Australia, si suami saorang doctor dan isterinye saorang pencinta alam, boleh dikatakan setiap tahun dea datang mendaki gunung Kinabalu. Dea suka dengan udara suasana dan cuaca di Sabah.

Nekwan difahamkan gunung Kinabalu akan tumbuh hidup setiap tahun setinggi ¾ cm dan berlaku salji pada bulan Disember, turun salji tu tak lah selebat di Eropah! Tapi boleh Nampak laaa di hujung-hujung puncak Kinabalu. Kesahihan gunung tu tumbuh hidup! Adalah dari hasil penelitian saorang kaji selidik dari Eropah! gitu la ceitanyeee…

Sebelum nekwan pegi ke Gunung Kinabalu nekwan telah disarankan oleh penal doctor, supaya tidak menyertai aktiviti ini, sebab nekwan telah dihinggapi hightblood pressure! Dah hamper setahun berdamping dengannye, disebabkan semagat yang mengatal… nekwan insist jugak nak pegi! Kata doctor Chong yang memegang fail peribadi nekwan: kalau u nak pegi jugak u mesti ada cukup stamina, kalau tak de baik jangan pegi! Nanti sape mau tanggung resiko? Haa… tu yang nekwan wat axercise bejalan dari kisang ke puncak genting! Memang sakit lutut! Semput! nafas tak cukup! Mata bepina-pina.. nampak banyak warna pelangi dan berbintang dipandangan nekwan! Nekwan dok tepi jalan… pengang dahi…peluh sejuk menitis, jantung bedengut sampai boleh nampak! Bila, baju yang nekwan pakai tu pun bergerak ikut rytham debaran jantung! Hari ni bila nekwan bayangkan balik! Eiii!! Takut gak! Kalau lah dibuatnyee padam kat situ!?!nayeee je tak pasal-pasal nekwan mati katak! Tu laa… ada bidalan orang tua-tua “ ikut hati mati.. ikut rasa binasa.

Kalau nak kira…mendaki Gunung Kinabalu ni lebih senang! Dari mendaki gunung Tahan dan gunung Ledang, Sebab tracknye dah memang sedia ade, jalan pun tak susah! Tapi … kesukarannye .. kerana kita bertarung dengan haba udara yang semakin menipis, oxygen akan menjadi nipis bila kita berada ditempat yang tertinggi seperti Gunung Kinabalu nih! Bila tak cukup oxygen. Kita akan menjadi lemah dan kurang tenaga ntuk mendaki. Mendaki beberape langkah saja dah behenti rehatkan tenaga… camtu laa sampai keatas di Laban Rata.

Pendakian tu mengambil masa lebih kurang 8 jam bagi nekwan, bagi mereka yang muda-muda tu lebih kurang 6 atau 7 jam dah sampai! Yang paling mengejutkan nekwan! Orang-orang Sabah yang badannye kecil molek dan dah berusia pulak! Boleh bejalan cam lipas kudung! Masa nekwan dalam pendaki sebelum melintasi Villosa Shelter, nekwan nampak seorang wanita yang berusia lingkungan penghujung 40an membawa tong gas yang berisi naik bejalan kaki ke Laban Rata, dea bejalan selamba jeer… cam kita jalan kat psaraya, bila nekwan sampai ke Paka Shelter lebih kurang ½ batu lagi ke Laban Rata… nekwan nampak dea dah turun memikul tong gas yang kosong lak! Tercengang!! Nekwan dibuattnyee, cam tak pecaya… yang turun tu wanita yang naik pikul gas tadi… kata hati nekwan! Uuii!! Dea pakai tenaga ape yerk? Ligat betul! Aku baru sampai kasini dea dah turun!. Begitu lah kuat dan gigihnye orang Sabah nih! Selute laa ngan deorang ni! Rajin dan cekap buat keja.

Sampai keLaban Rata kul 6 lebih dah nak hamper magrib, sampaije dicauter pendaftran nekwan dah nak hamper pengsan! Dah tak boleh bukak mata, bila bukak mata nekwan nampak tempat ru berpusing cam dok dalam kapal angkasa! Teman nekwan bawakan nekwan milo panas dan gosok minyak angin! Nekwan pulak memang tak suka bau minyak angin! Boleh membuatkan nekwan loya dan mutah! Sekejap jee.. pas tu nekwan dah ranggi semula.

Malam lepas makan malam group nekwan dok besantai di dewan tamu, disini nekwan berbual ngan pasangan suami isteri dari Australia, yang nekwan kata tadi, pasangan ni peramah dan suaminye amat prihati dan mengambil berat tentang nekwan, suaminye memeberi rawatan pada nekwan semasa nekwan nak hamper pengsan tadi, dea memereksa tekanan darah nekwan, dea menasihatkan nekwan supaya tidak mengikut kumpulan naik kepuncak esok! Aduh! Nekwan sedeh sebab dah sampai kesini tak boleh pulak nak ikut naik kepuncak Kinabalu, atas sebab kesihatan nekwan. Nekwan Tanya: if I still follow them.. what happen? You will bleeding! Jawab dokto tu. Dea minta nekwan tinggalkan Laban Rata malam tu jugak! Dalam pemereksaanye, nekwan berada dalam keadaan berisiko jika nekwan masih berada diLaban Rata tengahari esok, nekwan mesti turun kekaki Gunung sebelum jam 9 pagi, bila dah tengah hari oxygen dah menjadi nipis, akan menyebabkan tekanan dan berlakunye pendarahan bagi pesakit cam nekwan ni! Bilamana doctor tu buat pemereksaan didapati sukar mencari urat nadi nekwan ntuk menentukan degupan jantung nekwan.

Teramatlah sedehnyeeee…. Jam 2.30am group nekwan sume dah bersedia ntuk mendaki ke puncak Kinabalu, nekwan terpaksa dok dalam hostel tunggu ceita dari teman-teman nekwan. Apabila group nekwan turun dari puncak! Sume mereka datang peluk nekwan dan menangis… mereka menceritakan pengalaman mereka yang tak di sangka-sangka dapat balik kehostel, kata sahabat karib nekwan Halimah: “eiii…. Sab! Ingat kita tak jumpa lagi dah! “Sambil teresak-esak nangih! “Nak naik tu tak de masaalah!, sebab malam kan? Gelap.. tak nampak apepe pun! yang kita nampak! jalan yang kita suluh ngan lampu suluh jee! Tapi bila hari dah terang… nak turun tak de jalan ngko!!! Cam kita dok atas sebiji telooooo… kat mane nak jalan!?... cam mane nak turun! Nampak langit dan kabus jeee… kami dah mula nangisssss… TG bawak kita ikut arahan dea, pegang tali kuat dan jangan telepas dan jalan pelahan-lahan!! jalan atas batu tu licin! jalannye curammm kebawah…..kasut kalau takde bunga memang menggelunsor turun tak betangga koooo… naseb baek aku pakai kasut ni!” Sambil tunjuk kasut yang dea pakai kat nekwan, kasut khas ntuk manjat gunung. “dah la tu! Sejuk nak mampoih! Sampai tangan pun terasa kebas! Pakai sarung tangan poun tak membantuuu…masa tu laa pulak selsema! Tak terasa bila dea meleleh sampai kat mulut! Idung ni ! kalau di jentik pun tak terasa..”

Begitulah kisahnye yang diceritakn oleh sahabat nekwan Halimah. Pukul 7.40am, lepas minum pagi kami sume beredar turun dari puncak gunung ke destanasi program kami yang seterusnye. Sambil turun tu Halimah sambung ceita lagi, “ heeeii .pemandangan diatas sana tu memang cantik! Lebih-lebih lagi dapat tengok matahari terbit waktu pagi! Caaanteeek!! Saaangat cantek! Rugi ko tak dapat naik Sab!.” Hmmm… nekwan benganggggg dan cemburuuuuu….

Ketinggian Gunung Kinabalu 13,455ft atau 4101m, dari paras laut bererti 5 ½ batu bejalan kaki. Gunung yang tertinggi di Asia.