Saturday, October 30, 2010

Masaalah warga emas

Salam,

Selamat sejahtera kapada semua anak cucu nekwan yang berada dimana saja yang membaca blog nekwan ni! Kita merasa beruntung menjadi rakyat dinegara ini kerana Malaysia jauh dari gempa bumi dan letupan gunung berapi sebagaimana yang terjadi di negara jiran kita di Indonesia.

Nekwan rasa sungguh dukacita akan nasib saudara kita disana dan juga saudara-saudara kita yang berada di lain-lain negara yang menghadapi musibah dan bencana banjir dan juga peperangan serta ribut taufan yang melanda..

Dini nekwan mengambil kesempatan untuk menyedekahkan Al-Fatihah kepada mangsa-mangsa koban bincana alam. Al- Fatihah…………. Amin!

Hari ni bukanlah subjek ini yang nekwan nak cakapkan! tapi….arrr.. ade tapi tu! Ha ha ha.. Nekwan hanya nak dapatkan pendapat dari semua gulungan anak cucu nekwan tentang nasib ibu tunggal yang terpinggir dari perhatian anak-anak mereka! Malah tidak lansung dipedulikan… apekah cara ntuk meringankan penderitaan dan kesunyian ibu-ibu tungal ini mentelah lagi yang berusia emas.

Sebagai insan yang bergelar manusia, kita memerlukan penghidupan yang sempurna, tidak kira dari ape jua bentuk penghidupan, yang miskin, yang kaya, raja, yang berhormat dan manusia biasa, semuanye memerlukan kasih sayang, kerana kasih sayang itu makanan rohani, dari kasih sayang lahirnye semangat untuk hidup sempurna, kasih sayang yang dikurniakan oleh Allah yang benar-benar ikhlas, suci dan murni yang tertanam dihati sanubari setiap insan.

Bukan kasih sayang yang lahir dari harta kekayaan, wang ringget, nafsu dan keinginan. Kasih sayang yang berupa penjagaan, belaian, ambil peduli, perhatian dan lebih-lebih lagi tanggung jawabkan yang diberikan.

Hidup warga emas hari ini sering di pinggir, dalam perbualan ia dipandang sepi, dalam perbincangan ia diketepikan, dalam kumpulan ia seperti tidak ujud. Dimanakah letaknye nilai anak muda yang menghormati orang tua? Mentang –mentanglah dah tuaaa, dah tak berseri lagiii, kulit dah keeeedut, bercakap pun dah tak seGah dulu, maka ia tak layak diberi penghormatan?.

Perkara-perkara beginilah membuatkan orang tua yang berusia emas merasa jauh hati dan terpinggir! Dimanakah tempat mereka disisi masyarakat? Kemana mereka harus membawa diri? Adakah orang tua tiada tempat didunia ini? Melainkan menunggu hari matinye saja? Hinggakan anak-anak mereka sendiri pun sudah tak mampu memberi perhatian, apetah lagi ntuk melapangkan masa untuk bersamanye, walaupun seketika. Ade juga anak-anak yang tak mengenang budi yang lansung tiada masa ntuk menghubungi orang tua mereka jauh sekali ntuk menghantar sms…

Ade diantara ibu tunggal dan warga emas ini dilamar oleh lelaki yang sanggup bertanggung jawab dirinye dan menjadikannye pasangan hidup, ade pula anak-anak yang membentak! Tak boleh terima yang ibu mereka dilamar… banyak pulak pikiran pikiran yang negative…

Jika anak-anak tak mampu melapangkan masa dan memberi perhatian sepenuhnye pada ibu bapa mereka yang telah tua! ape salahnya restui lamaran yang bakal diterima oleh ibu mereka.

Masaalah masa depan, ape jua rintangan dan keburukan yang akan dilalui oleh ibu bapa yang bakal mendirikan rumahtangga, itu bukan urusan manusia, kerana jodoh pertemuan, rezeki, ajal dan maut itu urusan Allah, kita tidak behak mengatasi kuasa Allah! Yang masih dalam keraguan lakukan solat istikharah! Mohon petunjuk dariNya. dan berserahlah padaNya. Jika tidak dapat membuat keputusan Jangan menginayai ibu bapa kita, sedang mereka masih ujud dan hidup seperti insan yang lain yang memerlukan kasih sayang, perhatian, penghormatan sebagai orang tua dan berkeinginan.

Disini nekwan ingin berkongsi topik ini dan harap boleh kita bincangkan bersama demi memahami kesulitan dan tekanan perasaan yang di alami bagi mereka yang hidup bersendirian.

Ape pendapat anak cucu nekwan jika saorang ibu tunggal / balu yang berusia melebihi 50tahun keatas, tinggal bersendirian tanpa perhatian penjagaan dan tanggungan anak-anak?

Ape pandangan anak cucu nekwan jika ibu ini dilamar oleh sesaorang yang jauh lebih muda dari usianye sendiri?

Ape fikiran anak cucu nekwan bagi keluarga yang membantah dan tidak menerima kehadiran orang baru dalam hidup ibu bapa mereka?

Nekwan berharap setiap pandangan dan comment yang anak cucu nekwan akan berikan boleh membantu meringankan dan menyelesaikan masaalah yang di hadapi oleh warga ibu tunggal dan warga emas ini. Sama-sama lah kita membantu, selain daripada menyumbang tenaga dan wang ringget, pandangan dan nasihat juga satu amalan kebajikan dan sedekah.

Sekurang-kurangnya berikan comment disalah satu topic diatas ini. untuk di manafaatkan bersama. T. k

No comments:

Post a Comment