Sunday, July 17, 2011

Lawatan Ke Melaka Bandaraya Bersejarah.

Para Muslimah Al-Wardah dan Wanita Umno Wangsa Maju bersama membuat kunjungan ke Melaka, ini bukan jalan-jalan cari makan! Tapi.. jalan-jalan cuci mata, melihat kesan-kesan sejarah yang di tinggalkan oleh pejuang dan pemerintah zaman dulu.

Disinilah pertemuan diantara pedagang- pedagang dari China dan India yang telah bermastautin dan menetap di Melaka memperhambakan diri sebagai hamba rakyat Sultan Melaka pada masa itu.

Dan di bumi Melaka ini juga, mulanya agama Islam dan berkembang hingga keseluruh Persekutuan Tanah Melayu, agama Islam yang dibawa oleh pendakwah dan ulama-ulama dari Aceh dan Masai. Mereka menetap sebagai warga negara dengan kerakyatan Malaya.

Di sini, lahirnya Hang Tuah pahlawan terbilang negeri Melaka, di Melaka ini juga terhimpunnya sejarah kesultanan dan agama Islam. Di bumi Melaka ini lahirnya satu bangsa yang di gelar bangsa Malaysia. Cina, Melayu, India dan Portugis, bernaung di bawah satu bendera 1 Malaysia.

Arrr.. panjang celoteh nekwan! Ini dari pengetahuan nekwan yang tak seberape jeee.. selebihnya kena rujuk di Mazium Negara dan Arkib sejarah….

Nekwan amat bangga dan berterima kasih dengan kerajaan Negeri Melaka yang memelihara khazanah-khazanah peninggalan sejarah yang sangat berharga, untuk generasi akan datang
Nekwan lihat setiap inci bumi Melaka di selimuti dengan kesan-kesan sejarah.
Hanya sejarah ini yang akan mengenalkan bangsa kita dan kemartabatan Melayu pada generasi-generasi akan datang.




Inilah gambaran sungai Melaka di zaman dulu.



Gambaran Kapal Samudra kepunyaan Portugis sewaktu mereka datang untuk menjajah Tanah melayu, besar kapal ini bersaiz tiga kali ganda besarnya dari apa yang dilihat yang terdampar di tengah-tengah bandar Melaka ini.



Inilah bentuk senjata-senjata yang digunakan oleh Portugis menyerang Melaka


No comments:

Post a Comment