Friday, July 22, 2011

Solat Sunat Syaaban Malam Ke-22, Ke- 23 dan Ke-24

SEMBAHYANG MALAM KE-22


Lafaz niat: Usalli rak’ataini sunnatan lillahi ta’ala
Ertinya: Sengaja aku sembahyang dua rakaat sunat kerana Allah Ta’ala.


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang dua rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan dilanjutkan dengan surah al-Kafirun dan al-Ikhlas masing-masing lima belas kali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan menulis namanya dalam nama-nama para shiddiqin dan di hari kiamat ia akan digabungkan dengan para Rasul dalam naungan Allah s.w.t.

SEMBAHYANG MALAM KE-23


Lafaz niat seperti biasa


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang tiga puluh rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah dan surah al-Zilzalah pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan menghapuskan kekejian dan kekacauan dari hatinya, ia akan dimasukkan ke dalam kelompok orang-orang yang melapangkan hatinya bagi Islam dan ia akan dibangkitkan dengan wajah seperti bulan purnama.

Sembahyang ini dilakukan dengan dua-dua rakaat, setiap dua rekaat dengan sekali salam.

SEMBAHYANG MALAM KE-24


Lafaz niat seperti biasa


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang dua rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah an-Nashr sebanyak sepuluh kali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan memuliakannya dengan menjauhkannya dari api neraka, membebaskannya dari azab dan seksa kubur, memudahkan hisabnya, dan membuatnya dapat berziarah kepada Nabi Adam,Nabi Nuh dan para Nabi lainnya.

No comments:

Post a Comment