Tuesday, July 5, 2011

Solat Sunat Syaaban Malam Ke-7, Ke-8 dan Ke-9

SEMBAHYANG MALAM KE-7

Lafaz niat: Usalli rak’ataini sunnatan lillahi ta’ala
Ertinya: Sengaja aku sembahyang dua rakaat sunat kerana Allah Ta’ala.

Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang dua rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah al-Ikhlas seratus kali pada rakaat yang pertama dan pada rakaat kedua, membaca al-Fatihah sekali dan di lanjutkan dengan Ayat Kursi sebanyak seratus kali, maka Allah s.w.t. akan mengabulkan doanya, memenuhi hajatnya, menuliskan baginya pahala syahid setiap hari dan ia tidak akan pernah melakukan kesalahan lagi.

SEMBAHYANG MALAM KE-8

Lafaz niat seperti biasa

Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang dua rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan ayat Amanar-Rasul sampai akhir surah al-Baqarah dan surah al-Ikhlas lima belas kali pada rakaat pertama, dan pada rakaat kedua bacalah al-Fatihah sekali dan ayat terakhir surah al-Kahfi sekali dan al-Ihlas lima belas kali pada seyiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. tidak akan mengeluarkannya dari dunia ini , kecuali ia suci, sekalipun dosanya lebih banyak daripada buih di lautan, dan seakan-akan ia telah membaca Taurat, Injil Zabur dan Furqan (al-Quran).

SEMBAHYANG MALAM KE-9

Lafaz niat seperti biasa

Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang empat rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah al-Fath sebanyak sepuluh kali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan mengharamkan jasadnya dari api neraka dan memberinya untuk setiap ayat yang dibacanya pahala dua belas syahid Badar dan pahala ulama.

Sembahyang ini dilakukan dengan dua-dua rakaat, setiap dua rakaat dengan sekali salam.


Arrr… solat sunat malam ke 9 ni boleh buat, 4 rakaat jeer…

No comments:

Post a Comment