Thursday, July 14, 2011

Solat Sunat Syaaban Malam Ke-16, Ke-17 dan Ke-18

SEMBAHYANG MALAM KE-16


Lafaz niat: Usalli rak’ataini sunnatan lillahi ta’ala
Ertinya: Sengaja aku sembahyang dua rakaat sunat kerana Allah Ta’ala.


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang dua rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan Ayat Kursi sekali dan surah al-Ikhlas15 kali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan memberikan kepadanya seperti yang diberikan-Nya kepadaku atas kenabianku dan membangunkan untuknya seribu istana di syurga.

SEMBAHYANG MALAM KE-17


Lafaz niat seperti biasa


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang dua rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah al-Ikhlas 71kali pada setiap rakaatnya, lalu setelah selesai solat ia beristighfar kepada Allah 70 kali, maka ia tidak akan bangun dari tempatnya melainkan Allah telah mengampuninya dan tidak akan menulis kesalahan-kesalahannya.

SEMBAHYANG MALAM KE-18


Lafaz niat seperti biasa


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang sepuluh rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah al-Ikhlas lima kali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan
mengabulkan apa pun yang dimintaya pada malam itu. Andainya ia dicipta sebagai orang yang malang, Allah akan mengubahnya menjadi bahagia, jika ia mati di saat itu, ia dianggap mati syahid.

Sembahyang ini dilakukan dengan dua-dua rakaat, setiap dua rakaat dengan sekali salam.


Solat malam ke-18 ni elok! untuk sesiap yg nak berubah! tak payah laaa nak pegi buat benda-benda yang di murkai Allah! arrr.. tengok tu! kalau yang malang tu Allah tukarkan jadi bahagia.. betapa besar menafaatnya... jangan buat perkara-perkara yang melibatkan dengan penipuan dan syirik!. Insyaalah! Allah itu Maha Pennyayang.


No comments:

Post a Comment