Monday, July 18, 2011

Solat Sunat Syaaban Malam Ke-19, Ke- 20 dan Ke-21

SEMBAHYANG MALAM KE-19


Lafaz niat: Usalli rak’ataini sunnatan lillahi ta’ala
Ertinya: Sengaja aku sembahyang dua rakaat sunat kerana Allah Ta’ala.


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang dua rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan delanjutkan dengan Ayat ke 25 dari surah Ali Imran sebanyak lima kali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan mengampuni dosa-dosanya yang lalu mahu pun yang akan datang dan sembahyangnya setelah itu akan selalu diterima, dan jika ia mempunyai dua orang anak penghuni neraka maka Allah akan mengeluarkan keduanya.

Subhanallah …

SEMBAHYANG MALAM KE-20


Lafaz niat seperti biasa


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang empat rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surahan-Nashr sebanyak lima kali pada setiap rakaatnya, maka demi Yang mengutusku sebagai Nabi, ia tidak akan keluar dari dunia ini kecuali telah melihatku dalm mimpinya dan melihat tempatnya di syurga, serta ia akan di bangkitkan beserta al-Kiramil Bararah.

Sembahyang ini dilakukan dengan dua-dua rakaat, setiap dua rakaat dengan sekali.

SEMBAHYANG MALAM KE-21


Lafaz niat seperti biasa


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa mengerjakan sembahyang lapan rakaat pada malam ini dengan membaca surah al-Fatihah sekali dan surah al-Ikhlas, al-Falaq, dan an-Nas masing-masing sekali pada setiap rakaatnya, maka Allah s.w.t. akan memberinya kebajikan sebanyak bintang di langit, memberinya darjat sebanyak itu, dan mengangkat darinya keburukan sebanyak itu pula.

Sembahyang ini dilakukan dengan dua-dua rakaat, setiap dua rakaat dengan sekali.

Sesungguhnya Allah itu Maha Penyayang, diberikan banyak peluang untuk kita memperbaiki segala kekhilapan dan kekurangan dalam diri kita, dengan itu ambillah peluang sebegini untuk kita menebus setiap dosa yang kita lakukan, tanpa disedari maupun tidak.

No comments:

Post a Comment