Wednesday, October 13, 2010

Kemalangan yang berlaku...

Salam,

Kemalangan yang berlaku baru-baru ni di Seremban N9 sungguh mengerikan, bas dan keita tu hanco remok! ni bukan kemalangan biasa, kalau bukan… ade yang mengganggu perjalan tu! Tentu tak sedasyat ini, kematian berderet skali gus dan keadaan kematian pun amat mengerikan, nekwan terasa sayu bila melihat gamba yang tersiar di youtube dan blog-blog maupun facebook.

Ade yang terhimpet dibawah bas, ade yang hanco bahgian kepala, ade yang putus angota badan, eiiiiiii… Na’uzubillah! ngerinyeee!!. Dalam berita tv, kata bas tu melambung dan menghempap keita yang ade kat situ, cam mane leh melambong? Kalau tak de yang mengacau!? Kalau terjun kejurang? Boleh la kata hilang kawalan! Terbabasss!! Ni! Melambung? Diangkat atau terangkat atau pun ditendang! Baru boleh objek tu melambung! Kalau normal jee, tak akan boleh lambungan! Kalau bas tu nak elakkan sesuatu pun! Tak kan sampai melambong, kalau moto tuuu… mungkinlah leh melambong! Hmmm.. ntah laa! Banyak orang.. banyak ceita yang belainan, ade yang gini, ade yang kata gitu, tak tau la nekwan nak kata! Hanya Allah saja yang tau setiap yang berlaku. Kita Cuma melihat dengan pelbagai anggapan.

Dunia hari ni memang banyak ganguan makhluk halus, syaitan dan iblis ataupun hantu puaka, menda-menda ni kekeliaran di mane-mane jee! dea pun dah jadi sebahgian dari kita yang menghuni kotaraya dan banda! Kalau kita dok lam keita atau tengah mandu … mungkin dea pun sama dok kat kita kot? Mane tauuuu… sebab kita tak nampak dea! Kalau kita nampak dea…. Mau terciret agaknyeee, he he he heee… alamak! Nekwan ni berimegenasi pulak! Ha ha ha..

Ape yang nekwan kata ni memang ade kebenaranye, tengok ajee penempatan mereka dan haiwan-haiwan yang menghuni hutan beluka, sumenye dah terang jadi tempat kediaman manusia… dimane lagi mereka nak pegi? penempatan dan kawasan mereka dah diceroboh! Sebab tu laa mereka merayau-rayau di jalan raya.. tu tempat yang terbaik! Orang tak dudok dan buat rumah di jalan raya… kalau kebetulan dea ade dok kat situ dan kebetulan pulak kenderaan lalu… hamm… tu yang nampak cam macam tu? tentunya pemandu akan mengelak dari melanggar objetif yang dilihat!? Arr.. jadilah kemalangan jalan raya yang di katakana terbabas atau hilang kawalan. Wallahualam!

Disebabkan kemajuan zaman, negara kita belumba-lumba nak buat menara pencakar langit dan mengondolkan bukit bukau… pada hal tu sume hiasan alam dan penyelamat makhluk Allah yang tinggal atas muka bumi ni, kita musnahkan! semata-mata kerana mengejar kemajuan… kepentingan diri sendiri.. dan RM…! Arr.. sape nak jawab tu?!

Kesian pada makhluk-makhluk Allah yang ghaib maupun yang melata… mentang-mentang laa mereka tu tak baya cukai dan tak membebankan kerajaan!. Kita terlepas pandang akan hak-hak asasi mereka… sedangkan mereka pun berhak mendiami muka bumi Allah ini dengan tenteram. Kita ni! yang dilahirkan dengan seribu darjat kemulian, overight hak mereka… mane taknye mereka sergah kita…! Tu baru kemalangan yang kita dapat lihat! Amokan, pembunuhan, dan cam macam lagi laa! Tu sume kerana hasutan syaitan dan iblis! Sekutu-sekutu hantu puaka laa tu… he he..

Eiii! kalau nak ceita… sampai esok pun tak abeh! Yang penting, kalau nak kelua umah tu baca laa doa-doa yang kita tau, lebih-lebih lagi kalau nak memandu tak kisah la jalan jauh ke! Jalan dekat ke! Baca la Al-Fatihah, Ayat Kursi dan 4 Qul, tu peninding tu? Melindungi kita dari ganguan syaitan dan iblis maupun makhluk-makhluk jahat, dan baca la doa naik kenderaan dan sebagainye, kalau pemandunye bangsa asing, yang naik menumpang tu! baca la ntuk diri sendiri.

Pesan nekwan, walau dalam ape keadaan sekali pun! Jangan kita lupa pada Allah! Segala yang berlaku… adalah disebabkan kerusakkan dari tangan-tangan manusia itu sendiri. Dari itu “Berhati-hati di jalan raya” pesan kementerian kerjaraya, dan “Jangan telalu suka nanti dapat luka” pesan nenek moyang. “Lu pike laa sendiri” pesan Nabil. Arrr… pas tu! Tepok dada tanya selera.

Salaaaam…

1 comment:

  1. Alamaaak!!! pe sal sampai 2 kali hit niiii... komputer ni pun lebab gak wat keje...

    ReplyDelete