Tuesday, February 7, 2012

Analisis Tentang Yakjuj dan Makjuj

Dengan eksplorasi inskripsi Yahudi, dapat diperolehi maklumat tentang garis keturunan Yakjuj dan Makjuj. Keturunan Yakjuj dan Makjuj berasal dari garis keturunan Yafits, Yafet atau Japheth bin Nuh, iaitu dalam kitab Kejadian/ Genesis 10:1-2. Begitu juga dalam Inskripsi Laut Mati, terdapat beberapa ayat yang menyebut Magog. (Majuj atau Makjuj) adalah anak daripada Yafet, bin Noah. Bagi mengetahui lebih jauh tentang siapa bangsa Magog ini, perlu dilihat tulisan-tulisan penafsiran Perjanjian Lama serta para sejarawan pada zaman yang lampau.

Bagi memahami apa yang tertulis atau tekstualnya, tentu kita perlu mempelajari juga apa yang pernah terjadi atau kontekstualnya, sejarah yang berlaku pada masa itu. Salah satu Inskripsi Yahudi berupa kitab nabi-bani Bani Israel, khususnya kitab Ezekiel, menyimpan infomasi tentang Gog Magog. Oleh itu, perlu ditelusuri masa kehidupan nabi Ezekiel ( di dalam tradisi Islam disebut Nabi Zulkifli). Berkaitan dengan hal ini, analisis yang digunakan adalah dengan metode Analisis Sinkronik-Diakronik. Analisis Sinkronik adalah bagi mengsinkronisasikan teks-teks Yahudi, kemudiasn dibandingkan dengan Analisis Diakronik, iaitu sejarah yang dilingkupi teks-teks tersebut (sejarah Yahudi dan sejarah Timur Tengah). Dengan analisis itu, baru dapat diketahui dengan jelas rupa sejarah Yakjuj dan Makjuj atau Gog Magog.

Oleh itu, kita perlu telusuri sejarah masa lampau, memasuki lorong-lorong peradaban Mesopotamia dan kawasan Fertile Crescent di Timur Tengah bagi menyingkap kembali sejarah yang terkubur selama berabad-abad lamanya. Hanya dengan menyusuri sejarah, kita mampu membongkar rahsia bangsa barbar Yakjuj dan Makjuj.


No comments:

Post a Comment