Tuesday, February 28, 2012

Yakjuj dan Makjuj dalam Sumber Islam

Yakjuj dan Makjuj di dalam al-Quran dan Tafsir.

Sebelum menelusuri Yakjuj dan Makjuj dalam inskripsi Yahudi, ada baiknya sumber-sumber Islam dikaji terlebih dahulu. Al-Quran menyebut bangsa Yakjuj dan Makjuj di dalam surah al-Kahfi 18:94 dan al-Anbiyak 21:96. Di dalam hadis, ada banyak sekali perkataan “Yakjuj dan Makjuj” Kisah Yakjuj dan Makjuj di dalam al-Quran dipertemukan dengan kisah Panglima Muda Pembebas Dunia, iaitu Zu-al-Qarnain “pemilik dua tanduk” di dalam surah al-Kahfi ayat 83-88.

83. Zulqarnain. Katakanlah, ‘Aku akan bacakan kepada kamu sedikit tentang perihalnya’.

84. Sesungguhnya Kami berikan kepadanya kuasa di bumi, dan Kami beri kepadanya jalan bagi mencapai tiap-tiap sesuatu yang diperlukannya.

85. Lalu ia menurut jalan yang menyampaikan maksudnya.

86. Sehingga apabila ia sampai ke daerah matahari terbenam, ia mendapatinya terbenam sebuah mata air yang hitam berlumpur, dan ia dapati di sisinya satu kaum. Kami berkata,‘Wahai Zulqarnain! kamu boleh menyeksa mereka atau kamu bertindak secara baik terhadap mereka’.

87. Ia berkata, ‘Adapun orang yang melakukan kezaliman, kami akan menyeksanya; kemudian ia akan dikembalikan kepada Tuhannya, lalu diazabkannya dengan azab seksa yang seburuk-buruknya’.

88. Adapun orang yang beriman dan beramal soleh, maka baginya balasan baik; dan kami akan perintahkan kepadanya perintah kami yang mudah’.

89. Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain.

90. Sehingga ia sampai ke daerah matahari terbit, ia mendapatinya terbit kepada suatu kaum yang Kami tidak menjadikan bagi mereka perlindungan darinya.

91. Demikianlah halnya; dan sesungguhnya Kami mengetahui secara meliputi segala yang ada padanya.

92. Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain.

93. Sehingga apabila ia sampai di antara dua gunung, ia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan.

94. Mereka berkata, ‘Wahai Zulqarnain, sesungguhnya Kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerusakan di bumi; Maka setujukan kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu dengan syarat engkau membena sebuah tembok di antara kami dengan mereka?

95. Ia menjawab, ‘Kekuasaan yang Tuhanku jadikan daku menguasainya lebih baik; oleh itu bantulah daku dengan tenaga kamu beramai-ramai, aku akan bena antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup dan kukuh.’

96. ‘Bawalah kepadaku ketul-ketul besi; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, iapun berkata, “Tiuplah dengan alat-alatmu, sehingga apabila ia menjadi api berkatalah ia, ‘Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan ke atasnya.’

97. Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak akan dapat menebuknya.’

98. Berkatalah ia, ‘Ini ialah suatu rahmat daripada Tuhanku; maka apabila datang janji Tuahnku, ia akan menjadikannya hancur, dan janji Tuhanku itu benar.

99. Kami (Allah) biarkan mereka pada hari itu bercampur aduk (yamuuju) antara satu dengan yang lain, kemudian ditiup lagi sangkala, lalu kami kumpulkan mereka itu semuanya.

Di dalam al-Quran surah al-Kahfi disebut, ”Mereka bertanya kepadamu (Muhammad tentang Zulqarnain).” Pertanyaan yang dinyatakan di dalam ayat ini berasal daripada orang kafir Makkah. Mereka meminta orang Yahudi supaya mendatangkan masalah kepada Muhammad yang mengaku sebagai nabi dan rasul, dan mereka diminta menyebutkan sifat-sifatnya yang ada di dalam Taurat, apakah memang Muhammad dikhabarkan di dalam Taurat dan Injil? Orang Yahudi dan kafir Makkah pun mengirim utusan kepada beliau supaya menanyakan tiga soalan. Jika memang dia dapat menjawab tiga pertanyaan itu, bererti beliau benar-benar seorang nabi yang diutus. Jika tidak, bererti beliau hanya mendakwa semata-mata, membuat dusta kepada Allah. Orang Yahudi berkata kepada utusan itu, “Tanyakan kepadanya tentang beberapa pemuda yang pergi pada zaman dahulu (pemuda Ashabul Kahfi), bagaimana cerita tentang mereka itu? Sesungguhnya mereka mempunyai cerita yang menarik.tanyakan pula tentang seorang lelaki yang suka mengembara hingga mencapai belahan bumi di timur dan di barat, bagaimana ceritanya? Tanyakan pula kepadanya tentang roh, bagaimana ia? Jika dia memberikan jawapan kepada kalian, maka dia benar-benar seorang nabi, maka ikutilah dia.”


Bersambung….

1 comment:

  1. sangat bermakna..kalau ade mase singgah ke blog sy yerk..

    yasamikhai.blogspot.com

    ReplyDelete