Wednesday, February 23, 2011

Samb: ke 2 Benteng Dajjal Di Segitiga Bermuda

Dajjal lebih dahulu mengetahui disebabkan pengembaraannya di bumi bahawa air menutupi lebih dari 70% permukaan bumi. Iapun mengetahui bahawa matahari adalah sumber utama bagi tenaga yang tersembunyi di pelbagai lautan.”

[CATITAN: Melalui sinarnya, matahari mengeluarkan tenaga sebesar 12.000 tirawatt (satu tira sama dengan 1juta mega) setiap tahun ke bumi. Yakni, sebanding dengan 12.000 kali keperluan tenaga dunia yang sama dengan 10.000 juta tan batu bara.]

Ia termasuk orang pertama yang menghasilkan tenaga dari ombak laut, gerakan pasang surut, dan pengunaan daerah-daerah pertemuan arus laut yang berbeza berdasarkan pemikiran yang masih berupa teori, padahal merupakan hakikat baginya.

Teori itu menyebutkan bahawa sejumlah besar air yang jatuh dari jarak dekat menghasilkan sejumlah tenaga yang sama dengan yang dihasilkan dari air yang jatuh dari jarak jauh. Anehnya, ia beserta para pekerjanya selalu mendahului teknologi bumi sekitar satu atau dua abad. Wallahu a’lam.

Sejak lebih dari seratus tahun, Dajjal menciptakan tenaga letrik dari gerakan ombak. Padahal tahun 1968 adalah tahun pertama diciptanya tenaga eletrik sederhana di Norway.

[CATITAN: Norway membuat dua bentuk yang menghasilkan 850 kilo watt. Bentuk pertama, sebuah tangki seluas 5.500 persegi yang menyambung ke laut melalui paip yang berbentuk kerucut dan panjangnya 90 m. lubangnya yang terkecil disambungkan pada tangki. Maka ombak mendorong air ke dalam saluran paip dengan rata-rata aliran yang membuat permukaan air di dalam tangki lebih tinggi 3 meter daripada permukaan laut. Ketika kembali ke laut, air itu melalui turbin hidrolik. Jenis kedua, yang disebut oscillating, adalah piler berongga yang hujungnya diletakan di laut. Ketika permukaan laut naik, permukaan air di dalam piler berongga mendorong udara yang tersumbat ke turbin gas sehingga berputar. Ketika ombak turun manarik sejumlah udara melalui piler berongga, udara melalui turbin yang berputar ke satu arah tanpa melihat aliran udara, ke atas atau ke bawah.]

"Ia adalah juga orang pertama yang menemukan bahawa tenaga dapat dihasilkan dari gerakan pasang surut ombak. Ia mengetahui bahawa kuasa yang dihasilkan dari kekuatan pasang surut ombak sama dengan satu kawasan persegi air. Ertinya, satu air pasang yang menutupi kawasan sembilan meter persegi menghasilkan 27 kali tenaga yang dihasilkan dari air pasang yang menutupi kawasan tiga meter persegi.”

[CATITAN: Di utara Perancis kini, di muara sungai Larance, terdapat pembangkit elektrik tenage, gelombang laut dengan daya 240 megawatt. Pembangkit elektrik itu diaktifkan sejak dua dekad saja. Di Cina juga terdapat pembangkit eletrik yang dayanya 10 megawatt, diaktifkan sejak tahun 1986. Demikian pula di Rusia, di Mormansk. Orang-orang Inggeris pun masih teus mempelajari cara pemanfaatan muara Severn dalam pojek besar untuk menghasilkan tenaga dari air pasang surut sepanjang 16 kilo meter. Projek itu menghabiskan dana sebesar 4 triliun dolar A.S. rencananya meliputi 192 pembangkit yang menghasilkan elektrik 7.000 megawatt, yakni sekitar 5% dari keperluan elektrik di Inggeris pada awal abad ke-21.]

No comments:

Post a Comment